0 503 visningar

20 svar

Önskas köpa

Christer

8 okt 2013 kl. 19:30

Jag önskar köpa trattkantareller, och trumpetsvamp. Gärna i stora mängder. Bra betalt om svampen är noggrant rensad, annars inte intressant. Om du inte vill diskutera affärer via forumet är du välkommen att maila mig:

christer.z@telia.com

0

kjell

9 okt 2013 kl. 09:05

vad är bra betalt undrar jag då?

0

Christer

9 okt 2013 kl. 10:48

65:-/kg hade jag tänkt.

0

kjell

9 okt 2013 kl. 11:08

ok, hur går det till rent praktiskt tro? Jag bor ju i södra delarna av småland och du kanske inte direkt i närheten. Leverans, frakt etc., hur brukar du göra eller du köper bara lokalt ifrån kanske?

0

Christer

9 okt 2013 kl. 11:14

Hej Kjell!

Maila mig gärna så ska du få mitt telnr så kan vi ta detaljerna den vägen.

0

anithaumeå

9 okt 2013 kl. 13:36

Det var ett lågt priserbjudande.
Med tanke på allt slit som förekommit.

Skulle aldrig sälja för under 90:-/kg

0

anithaumeå

9 okt 2013 kl. 13:36

Det var ett lågt priserbjudande.
Med tanke på allt slit som förekommit.

Skulle aldrig sälja för under 90:-/kg

0

kjell

9 okt 2013 kl. 14:29

mmm, det tyckte jag också... då kan jag lika gärna lägga ut på blocket om jag vill sälja

0

Kjell

9 okt 2013 kl. 15:49

..eller lura andra plockare till att billigt lämna ifrån sig sin skörd för att sedan kränga till de restauranger etc. man sålt in sig till som svampleverantör för dubbla priset, hehe, alla försöker väl tjäna pengar på enklaste vis så inget fel på det Christer.

0

Christer

9 okt 2013 kl. 16:44

Kolla med de stora uppköparna i Värmland och Dalsland så får ni se vad de betalar. Jag lurar ingen, självklart är det valfritt om man vill sälja eller inte sälja.

Det är bara att gratulera dem som får bättre betalt, marknaden är fri.

En annan sak är att ingen verkar förstå att man kan förhandla sig fram till ett pris där alla är nöjda men i vårt land är det tabu verkar det som.

Tack i alla fall för reaktionerna och lycka till med försäljningen ni som får något över. Att tjäna pengar på svamp är inte fulare än att tjäna pengar på att sälja glass, korv, fisk eller smör. Eller?

0

kjell

10 okt 2013 kl. 11:21

absolut inte Christer, det är inte fult, alla har vi ngn typ av hyfsat fritt val i Svea rike. Lycka till med dina affärer nu!

0

anithaumeå

10 okt 2013 kl. 15:10

Av vilken anledning ska jag sälja min svamp för 65:-/kg när det sedan ute i affär kostar 149-199:-/kg.
Då har inte affären lyft ett finger mer än öppnat plånboken för att få svampen till sin butik.

Det är inte fult att värdera sitt arbete till rätt pris.

0

kjell

10 okt 2013 kl. 16:22

absolut inte, man ska veta sitt värde så är det!! Och 65 var ju för lite tyckte vi, fast om Christer får loss svamp för det priset av ngn som är beredd att sälja för det, som upplever att det är ett bra pris, tja…då har båda två vunnit på det.

0

Irene A

10 okt 2013 kl. 17:24

Det är lurigt med kilopris på trattkantareller förstås. Varför hänga upp sig på det? När den väl har hunnit ut i butik går det mycket mer svamp på ett kilo än när den är nyplockad och regntung ;-)

0

Christer

10 okt 2013 kl. 18:12

Jag måste än en gång betona att jag tycker att det är märkligt att INGEN ens kontaktar mig för att förhandla om priset. Vem vet, kanske hade vi hamnat på 95-100:-/kg om avståndet hade varit överkomligt och vi hade kunnat diskutera mängd, kvalitet m.m.

Det verkar som att ingen som har följt den här tråden har en aning om att det handlar om att sälja in sin vara och övertyga köparen om varför han ska handla just av dig. Som sagt, mycket märkliga reaktioner.

Kontakta mig den som vågar och vill. Kanske kan vi göra en riktigt bra affär. :-)

0

SkogsolaH

10 okt 2013 kl. 20:54

Vi kanske kan hitta något ihop Christer?
Jag har mailat dig

0

nillan

11 okt 2013 kl. 15:25

skogsola, blev det en bra affär eller inte, nyfiken!

0

Christer

11 okt 2013 kl. 16:43

Nillan, mind your own business!

0

nillan

12 okt 2013 kl. 10:31

men..nu blir jag ju mer nyfiken, så?????????

0

nillan

12 okt 2013 kl. 10:32

skogsola, hamnade ni på 50kr, eller?

0

SkogsolaH

13 okt 2013 kl. 13:45

Nillan, vi har inte gjort affär än. Om det blir något så är det pallvis med ett professionellt upplägg och de priser som kan komma fråga kan inte tas ur sitt sammanhang och redovisas här eftersom det tyvärr finns för många som trots att de har långt ifrån en klar bild om hur det fungerar skulle ha radikala åsikter. I förlängningen skulle det kunna bidra till att sprida en “vrång” världsbild. :-)

Generellt kan jag nämna att priset blir högre från företag till företag än från privatperson till företag. Anledningen är att det inte går att få ordning på pallvisa leveranser utan att det kostar i form av löner, skatter, lokalhyror och energi. Sedan är det naturligtvis en förutsättning att efterkommande led i handeln finner ett värde i mellanhandens roll och är beredda att betala merkostnaden.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone