0 342 visningar

7 svar

Vad kan dessa svampar heta?

Henrik

9 okt 2013 kl. 06:40

Någon kunnig som känner sig manad? “natubilden” är tagen i går, så dom kan jag plocka, de andra är från förra året. Mellersta dalarna. Kul om någon vet namnet på dessa. :)

0

Jonet

9 okt 2013 kl. 08:44

3:an ser ut som prickmusseron

0

Irene A

9 okt 2013 kl. 09:27

Några förslag bara:

Kollade du någon lukt på de första?
Mjöltrattskivlingen är rätt vanlig så här års och brukar växa i stora hopar bland granris eller i barrmattor.

Den andra kan vara dropptaggsvamp.

0

Henrik

9 okt 2013 kl. 16:55

Jonet/ Tack, det måste ju vara den. Den ser iaf exakt ut som på bilderna när ajg bildgooglar. Finns det förväxlingsarter där?

Irene, tack så mycket du med! Jag luktade inte men biotopen stämmer ju. Finns det förväxlingsater på den med? Dropptaggsvampen, ska inte dne ha dom där häftiga röda dropparna? Jag såg inga på den där den växte, tallmark iaf.

0

Jonet

10 okt 2013 kl. 08:55

Jag känner inte till någon förväxlingsart men lärde mig den för ett par månader sedan så jag är inte rätt person att svara ¨på det :-). Har hittat den i granskog på gamla stubbar. Otroligt vacker svamp.

0

Bo E

10 okt 2013 kl. 13:40

du har troligtvis fått rätt svar

men inget att plocka såvitt jag förstår är det inga bra matsvampar, taggsvampen är väl totalt oätbar och trattskivlingen vet jag inget om men tror inte det är något att ha
små ljusa trattskivlingar finns det även direkt giftiga arter av

prickmusseron är ätlig men jag plockar den inte
tycker inte den är mycket att hurra för…
men smaken är olika förstås

0

Bo E

10 okt 2013 kl. 13:44

kanske ska du ha dem till växtfärgning

då har de helt andra betyg
prickmusseronen ska kunna användas i alla fall

0

Henrik

11 okt 2013 kl. 06:54

Tack!

Jag är mest allmänt naturintresserad och tycker arterna är fina. Speciellt taggsvampen som det blir droppar på. Det kanske är i början den har dom där vackra dropparna?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone