Jag har problem med bestämning av en vit, huvudsakligen resupinat svamp som växte på en grov tallåga i Västerbotten.
Svampen har 4-5 porer/mm. Den är monomitisk såvitt jag kan se, med tjockväggiga generativa hyfer samt söljor. Framstår som en Oligoporus.
Sporerna är ellipsoida-cylindriska med en droppe i. Mått 3,1-5 x 1,8-1,9 my.
Inga cystider.
Jag får inte ihop det. Känns som om jag missat något. Vad?
Lurig vit vedsvamp
För mig är det ett jobb, eftersom jag fått i uppdrag att artbestämma svampen. Han som samlat in den har gjort det eftersom han vill hitta rödlistade arter eller andra arter som fungerar som indikatorer på skyddsvärda skogar. Många tickor är värdefulla i det sammanhanget eftersom de lever på död ved, vilket är en råvara som det blir brist på när man bedriver skogsbruk.
Vet inte vem här som skulle kunna hjälpa dig, det är ju du som är experten :-)
Jag är inte rätt person, men har grunnat lite bara av nyfikenhet.
Om det är en Oligoporus eller Postia, ser inget ut att stämma riktigt bra.
På bilden ser det ut som en brunrötare, men kan det vara någon annan art som gett upphov till brunrötan, så att denna egentligen är vitrötare?
Jag tror inte det finns någon Skeletocutis med sådana sporer. Antrodiella stämmer bättre. Det skulle väl vara pallasii i så fall, men jag har aldrig varit med om att den har växt på tall. Får kolla på kollekten en gång till. Tyvärr har jag rätt lite material.
Jag har funderat på det, men den har mer avlånga sporer som dessutom är lätt böjda. Enligt Renvalls artikel om detta artkomplex har O. hibernicus (typexemplar) sporer en kvot mellan längd och bredd som är i genomsnitt 3,1, medan Oligoporus parvus (som är betydligt vanligare i Sverige) har 3,1-3,9. De sporer som jag har mätt har en kvot mellan 1,55 och 2,6 (de flesta under 2). Därför tycker jag inte att det verkar stämma.
De klamydosporer som Oligoporus rennyi har är betydligt större och bredare och dessutom gulaktiga, så det tycker jag att jag kan utesluta. Dessutom är det sällan rennyi har särskilt tydliga hyfer - de brukar falla sönder mycket tidigt så att man får ett preparat som mest innehåller sporer.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.