Hej!
Denna svamp hittade jag också igår. Undrar om det kan vara Lepiota fuscovinacea…tycket att den har en vinröd färgton, men den kanske skall vara starkare. Sporerna passar ganska bra:
ellipsoid, 4.8 - 6.5 x 2.5 - 3.3
Hatthuden ska ju vara ett trichoderm, fast jag har svårt att skilja den från hymeniderm…kanske någon kan hjälpa mig.
Jo, jag håller helt med Irene att den är ganska lik C. prasinocyaneus. Men det är faktiskt sporerna som avgör i det här fallet.
Det intressanta är att det bara finns 2 “rå-fleggar” som har runda och samtidigt citriforma sporer, den andra är C. cæsiocortinatus. Dessa bildar dessutom en ensam och väldefinierad klad i den genetiska analysen, så de står mycket nära varandra trots sitt helt olika utseende.
Här är bild på ett av mina fynd av C. prasinocyaneus.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.