0 564 visningar

3 svar

Calocybe obscurissima?

Jonas, Schweiz

11 okt 2013 kl. 15:46

Hej!
På hemmavägen från busen idag uptäckte jag denna svamp i en fin gräsmatta. Marken där är ganska näringsfattig med mycket mossa och hyser många olika svampar på hösten. På försommaren växer där också en orkidée, Cephalantera damasonium (Stor skogslilja?).
Hatten är max. 4 cm i diameter, skivorna urnupna, foten med en vit zon längst upp, svamparna doftar tydligt mjöl!
Kan tänka mig att det är Calocybe obscurissima. Men jag har aldrig hittat den, så jag är osäkert…
Alternativt kan det kanske vara någon Melanoleuca…om dom kan dofta mjöl… Kanske jag ska kolla under mikroskop när jag hittar tid! Tyvärr har kommit snö i Schweiz ner till 800 m, hoppas svamparna stannar kvar :)

0

Irene A

11 okt 2013 kl. 19:13

Vilket spännande fynd! Nog ser det ut som en Rugosomyces allt. Jag har aldrig sett obscurissimus, men den verkar stämma bra med beskrivningen i Funga Nordica.

Det finns några fynduppgifter från Sverige, men det är ett släkte med notoriskt felbestämda arter.. Ett fynd från Skåne har bestämts av Henning Knudsen, så det får man väl tro på då :-)

0

Jonas, Schweiz

12 okt 2013 kl. 19:22

Tack så mycket Irene. Arten verkar vara sällsynt också i schweiz, roligt att hitta en sån art i en trädgård :-). I “Die Grosspilze Baden-Württembergs” står det att den kanske bara är en variant av Rugosomyces ionides, men det jar jag svårt att tro på...

0

Irene A

12 okt 2013 kl. 22:19

Jag har också svårt att tro att den är en variant av ionides. Jag tror snarare att den bedömningen är en följd av att arterna alltför ofta blir felbestämda. Vad jag kan se är obscurissima inte speciellt nära släkt med någon av de andra artena i Rugosomyces eller Calocybe.

Här är bild av en rapporterad “obscurissimus?”. Den skulle jag kalla ionides utan att tveka:
http://www.artportalen.se/Media/Image/460775

Det finns en DNA-sekvenserad kollekt av obscurissima, och det ser faktiskt ut som om den är från Schweiz :-)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/nucleotide/148788111?report=genbank&log$=nuclalign&blast_rank=1&RID=5KBC7EHU01R

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone