0 733 visningar

11 svar

Rodnande trattis

Ragnhild

13 okt 2013 kl. 18:48

När jag gjorde i ordning dagens magra skörd av trattkantarell upptäckte jag att många blev lite rödaktiga vid snitt. Har någon annan också varit med om det? Vet någon vad det kommer sig?

0

Ragnhild

13 okt 2013 kl. 19:55

Nu när dom har legat en stund har det röda försvunnit. Märkligt. Eller?

0

SkogsolaH

13 okt 2013 kl. 20:53

på bilden tycker jag inte det ser ut som trattisar?

0

Irene A

13 okt 2013 kl. 21:11

Jag har noterat att trattisarna ofta får en rosa ton när förruttnelsen startat. De brukar svartna när jag försöker torka dem, så med tiden har jag lärt mig att rensa bort dem redan innan…

0

anithaumeå

13 okt 2013 kl. 21:12

Den här säsongen har det varit gott om rodnande trattisar.

0

Ragnhild

13 okt 2013 kl. 22:23

anithaumeå, har du behållit dem som har rodnat?

0

anithaumeå

13 okt 2013 kl. 22:43

En del som bara hade svag ton och de blev inte svarta i torkningen.
De var fast o fin i konsistensen före torkning.
Men jag har slängt massor, de har varit fina när plockat dem och sedan när jag kommit hem o ska rensa så har förfallet börjat.

En mycket konstig säsong. Jag gjorde mina kompisar uppmärksam och de hade inte tänkt på missfärgningen.

0

Ragnhild

13 okt 2013 kl. 22:57

Någonstans har jag sett att om de svartnar men ändå torkar så är de inte förstörda. Det är bara om de blir blöta och sladdriga som man måste slänga dom. Stämmer det?

0

anithaumeå

14 okt 2013 kl. 07:08

Sladdriga slänger jag direkt.
Likaså de som blir svarta vid torkning, dem rensar jag bort.

Ibland ser man inte förrän de är torkade att de inte är OK.

0

Grethe F

14 okt 2013 kl. 09:51

Jag med slänger dom aom blir svarta efter torkning och jag tyckar att där blir fler och fler som blir svarta efter frost redan vid rensning när dom tiner up

0

buffy

16 okt 2013 kl. 17:00

Ibland blir de lite rosa i stekpannan när man värmer dem, dvs innan de blivit stekta.

Jag har aldrig blivit sjuk av ngra.

0

Amanda09

27 okt 2024 kl. 18:06

Hej Det vatten som runnit av i skålen nät jag rensat mina trattisar var rödbrunt! Aldrig sett det förut….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone