0 473 visningar

11 svar

älgjakt

me

14 okt 2013 kl. 11:09

nu är älgjakten igång här i småland, brukar ni våga er ut i svampskogen då eller inte?

0

Jan A, Uppsala

14 okt 2013 kl. 13:26

Skickade för säkerhets skull ut hustrun i skogen idag…
Skämt åsido - det är nog inte farligare än vanligt!
De människor som skjuts är oftast “kontroversiella typer” och såna är väl inte vi?

0

Irene A

14 okt 2013 kl. 14:35

Vi brukar kolla var och när man jagar och välja något annat ställe. Onödigt att riskera att hamna i skottlinjen eller bli misstagen för en älg eller annat jaktbart..

0

mumrik

14 okt 2013 kl. 15:22

Ja, som Jan älgar fram skulle det ju mycket väl kunna hända. ;-)

0

Lina i Göteborg

14 okt 2013 kl. 16:09

Var kan man kolla upp vart jägarna befinner sig och när?

0

anithaumeå

14 okt 2013 kl. 16:45

Kolla på länsstyrelsens hemsida
älgjakt där kan du få uppgifter.

0

Mikael R

14 okt 2013 kl. 17:09

Hade en svampexkursion under älgjakten förra året. Först hade jag hört med det lokala jaktlaget, så att vi inte var ute i skogen samtidigt.
En av jägarna var också svampintresserad, så han gick även med på “tur nr 2” :-)

0

buffy

15 okt 2013 kl. 12:59

En kontroversiell ponny i en beteshage blev skjuten här härom året, av en jägare.

Den hade vitt täcke på sig.

Så klä er i neonorange om ni ger er ut, och försök låta bli att gnägga.

Här i Skåne har tydl många jaktlag bestämt sig för att inte börja jaga älg förrän 25/10, pga pågående brunst (hos älgarna dvs.)

0

me

15 okt 2013 kl. 13:47

smet från jobbet (jobbar igen det såklart, med råge som vanligt)....åkte ut en runda idag till ett ställe där jag vet att det finns smörsopp och läcker riska, tji fick jag…. det stod 8 bilar huller om buller där man kan köra in, det var dimmigt som en tok…. vågade mig absolut inte ut där…fick snällt köra därifrån igen och stanna till vid en annan grusväg. Kallt, höst som bara den och inte en vettig svamp, ingen bra tur det inte…Så, nu avvaktar jag ett par tre veckor tills de skjutit sig trötta och sedan blir det trattjakt istället.

0

buffy

15 okt 2013 kl. 16:54

Jag har för mig att de brukar skjuta av i stort sett hela tilldelningen första veckan, och det mesta av det de första dagarna. Så du behöver nog inte vänta tre veckor.

Men tag på dig orange väst och helst orange keps/pannband också för säkerhets skull!

0

mumrik

15 okt 2013 kl. 17:35

Har bara kommit i vägen en gång och då var det den skadskjutna älgen som höll på att springa ner mig. Såg blod på en kulle och innan jag hann fatta vad det berodde på brakade det till i buskarna och ut kom älgen följd av ett koppel jägare. De sköt inte ivf.

0

Bo Reyer

15 okt 2013 kl. 17:41

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone