0 332 visningar

18 svar

Ostronmussling eller ??

Svampe

16 sep 2006 kl. 21:47

Hej är det någon som kan hjälpa till att artbestämma den här.
Den växer i blandskog, platsen var rik på mossa m.m. växer i stor tuva/grupp men bara just där, har aldrig tidigare stött på den i skogarna runt om Järfälla, inte för att jag tror det betyder nått men bör nämnas att just detta område är rikt på Stolt fjällskivling.

skivling

0

IreneA

17 sep 2006 kl. 23:29

Jag tror att det är strecknagelskivling - någon ostronmussling är det inte.

0

Annika Eriksson

18 sep 2006 kl. 00:37

Irene - strecknagelskivlingen ska väl ha glesa vita urnupna skivor, köttet tunnt och hatten ser jag dom ofta som utbredd…tycker inte att något av det syns här på bilderna…skulle vara intressant att få reda på varför du inte tycker att det kan vara ostronmussling…eller pudrad trattskivling kanske..svaret läser jag på fredag, drar till Italien om ett par timmar…

0

Bengt Sandh

18 sep 2006 kl. 01:46

Men snälla Irene A!

Nu förstår jag varför din asterisk har försvunnit…

Strecknagelskivling? Nu får du allt ta och läsa på så att du får asterisken tillbaka!

0

IreneA

18 sep 2006 kl. 07:55

Pudrad trattskivling är nog mera troligt - brukar också ha utbredd hatt…
Jag såg det som viktigast att betona att det INTE är någon ostronmussling med den markerade hatten och foten.

0

Michael Krikorev

18 sep 2006 kl. 11:33

Skulle gissa på att det är någon art i gruppen kring mörk tuvskivling (Lyophyllum). Det är iallafall långt ifrån en mussling.

0

Hans v E

18 sep 2006 kl. 11:42

Visserligen har den strecknagelskivlingshabitus men det första som föll mig in var Hohenbuehelia. Alltså skulle musslingsförslaget inte vara så dumt.

0

Franco Matli

18 sep 2006 kl. 13:35

Håller med Hans v E, i norden finns 9 arter, den i foton är troligtvis Hohenbuehelia geogenia med umbrabrun hatt som växer på marken

0

Michael Krikorev

18 sep 2006 kl. 13:55

Foten är lite för mittställd och lång för att jag ska köpa att det är en Hohenbuehelia geogenia. Bifogar bild på en tuvskivling (Lyophyllum sp.) jag fann häromveckan. Många av hattarna var uppåt riktade och med vågig hattkant precis som på Svampes bilder. Skivorna var också ovanligt låga på de utvuxna fruktkropparna.

Lyophyllum sp.

0

Bo E

18 sep 2006 kl. 14:00

Är inte ostronmussling en art som växer på ved, inte på marken?

Tror på Michaels förslag och när jag ser hans bild måste jag passa på att fråga:
Finns det helvit tuvskivling?

I Så fall har jag hittat såna i söndags.
Tänkte ställa frågan vilka helvita musseroner som växer om hösten, men tror nu att det rör sig om tuvskivling om den finns som helvit.

0

Michael Krikorev

18 sep 2006 kl. 14:17

Hej Bo, ja det finns en helvit tuvskivling. Det finns också många andra vita skivlingar om hösten men inte så många arter som växer i sådana tydliga klungor. När de växer enstaka kan det vara svårt att skilja dem från andra vita svampar men lukten är fruktig och ganska karaktäristisk. Foten är ofta oregelbunden och tillplattad.

Vit tuvskivling

0

Bo E

18 sep 2006 kl. 14:54

Stämmer bra, lukten påminner om vårmusseron, men lite fränare tycker jag.
Ska leta i databasen på tuvskivling då.

Tack Michael!

0

Bo E

18 sep 2006 kl. 14:55

Fanns inte i databasen.
Är den ätlig?

0

Franco Matli

18 sep 2006 kl. 18:18

Ja du Michael, du verkar ha rätt.
Ibland glömmer man de atypiska varianter.Det är en helt annan sak om man har svampen i handen.Se min bild av honungskiling.

0

Fråga till Michael

Hans v E

19 sep 2006 kl. 14:53

Svartnade din Lyophyllum?
Förra lördagen tog jag denna vid Billudden. Den svartnade och sporerna kanske man kunde få till trekantiga, som transforme ska ha. Men transforme ska ha urnupna skivor som din verkar ha, medan min har nedlöpande.

0

Lill

19 sep 2006 kl. 15:05

Pluggskivling, kanske?

0

Till Hans: Nej de svartnade inte...

Michael Krikorev

19 sep 2006 kl. 21:54

Hej Hans, mina Lyophyllum svartnade inte. Det kanske inte syns på min bild men de växte i täta tuvor och flera av fruktkropparna var stora som bolmörtsskivlingar. De blev inte mikroskoperade och fick inget säkert namn men jag tror det rör sig om den vanliga decastes (inte fumosum).

0

Till Michael:

Hans v E

19 sep 2006 kl. 22:19

Vad tror du om mina då?

0

Till Michael:

Michael Krikorev

20 sep 2006 kl. 20:15

Hej Hans, jag känner inte Lyophyllum speciellt bra. Kan det inte vara semitale? Den med mjöllukt och vitt mycelludd vid fotbasen. Men skivorna ska vara urnupna och brukar vara mer grå än på dina ex. knepigt..

Hittade en bild på transforme, verkar inte stämma speciellt bra överens med ditt fynd:
http://192.38.46.40:25688/MycoWeb.acgi$showlargespecies?genus=Lyophyllum&nummer=9

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone