0 326 visningar

4 svar

Trattisar E-län

Håkan

19 okt 2013 kl. 17:45

Är det bara jag som inte hittar trattkantareller i Östergötland? Alla våra ställen verkar övergivna och döda?
Kan man skörda sönder trattkantarellställen?

0

Irene A

19 okt 2013 kl. 22:12

Nej, man kan inte skörda sönder trattisställen. Vissa år ger de mycket, andra år lite eller inget alls. Det beror mest på hur väderförutsättningarna har varit, men är svårt att förutse. Två riktigt bra år i följd är också ovanligt. Ge inte upp era ställen. Har man inte huggit eller gallrat i skogen kan jag lova att trattisarna kommer igen ett annat år :-)

0

Diana

20 okt 2013 kl. 18:47

De har precis gallrat i den skogen jag brukar plocka mycket trattisar i västra götaland. Hittade knappt en handfull svamp idag o ska precis värma min depp-pizza i micron. Ska man då vänta tills nästa år, eller längre än så då de precis gallrat skogen?

0

buffy

21 okt 2013 kl. 10:09

Du kanske får vänta flera år efter att de gallrat.

Men det tycks vara ett obra år för trattisar i år, troligen för att sommaren och hösten var varma och torra.

0

Charlotte

21 nov 2013 kl. 16:16

Jag jobbar i skogen i Östergötland och jag ser trattkantareller dagligen dock inte i några stora mängder men nog finns de allt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone