0 1134 visningar

11 svar

Vilken skivling

H-G

22 okt 2013 kl. 11:40

Det myckna regnande har gett svamp, verkar som det finns hopp även för i år! Fann denna snabbt uppstickande:

Vad är det och vet någon hur fort de kommer upp egentligen?

0

Jan A, Uppsala

22 okt 2013 kl. 12:06

Ser för mig ut som bågon honungsskivling.

0

Jan A, Uppsala

22 okt 2013 kl. 12:08

“någon” skulle det vara - men det förstår väl alla?

0

H-G

22 okt 2013 kl. 13:39

Det var min tanke också, brunpudrad zonerad hatt. Luktar gott, men har den något matvärde även med tanke på den magra svampsäsongen.

0

SvenD

22 okt 2013 kl. 14:21

Bör undvikas enl. Holmberg/Marklund (“Nya svampboken” senaste upplagan).Har orsakat lindriga förgiftningsfall. Är dessutom ett svårbestämt art-komplex!

0

Bo E

22 okt 2013 kl. 15:29

honungsskivling har flera underarter och växer på olika trädslag

jag tycker personligen att små gul- eller guldbruna hattar av de som växer med björk är ätbara

rekommenderades förr till svampsoppa

de mer gråbruna arterna på andra lövträd samt de på gran kan vara mycket beska

kanske ska man inte testa om man har känslig mage, då det tydligen förekommit att folk mått illa och det är väl inte helt utrett vilka av honungsskivlingarna som orsakat detta

0

H-G

22 okt 2013 kl. 16:53

Tackar, varningen mottagen. I detta fallet verkar det vara björk som den växer tillsammans, gulbruna är ju precis vad de är.

Skall göra ett försök att äta dem ikväll, återkommer med resultat

0

Jan A, Uppsala

22 okt 2013 kl. 18:34

Honungsskivlingarna växer inte alls med ngt trädslag utan på levande, döende och död ved, d:o över- el underjordiska rötter o.d.
Kolla vad som finns att läsa om arterna på webben, bl.a. på Evira.

0

"JAS" Helsingborg

23 okt 2013 kl. 08:41

I min trädgård har jag en av arterna och den växer på gamla päron, äpplen, syren, tysk lönn, hagtorn, mobär och syrenrötter den har även gått på dererdelen av stammar på päron, gullregn, oxel och alm. De äldsta rötterna jag har i trädgården är från ett äppelträd som jag tog bort död stubbe av för 8 år sedan så rätterna i marken är minst 11 år gamla! Honungsskivlingen har som jag nämnde för något år sedan invaderat hela bostadsområdet (Miatorp) och tar död på både buskar och träd, inga arter verkar gå säker för denna marodör :(

0

H-G

23 okt 2013 kl. 10:44

Har provad dessa honungsskivlingar enligt era anvisningar och faktum var att de var riktigt goda. Kokte hattarna någon minut å stekte sedan hårt i olja med salt och peppar.

Kan helt bestämt rekommenderas, speciellt då det är rätt svampfattigt i övrigt. Nu vet jag inte helt säkert vilken av varianterna jag har plockat, dessa var de guldbruna med lite umbrastänk överst på hatten.
De växte med björk, fanns inga andra träd där. Tänkbart levde på björkens rötter eller av annat.

Lite osäker på vad exakt insändaren menar som skrev de ej växer med träd. Men jag är lekman på området.

0

Jan A, Uppsala

23 okt 2013 kl. 16:02

Förmodar du avser mig…

Om t.ex. en svamp växer MED t.ex. något trädslag så innebär det i allmänhet att arterna lever i symbios, dvs att de har ett utbyte av varandra, ger och får viktiga ”livsmedel”/näringsämnen. 
Honungsskivlingen kan vara t.ex. parasit eller saprob (saprofyt), men ger ingenting tillbaka till värdväxten, förutom död och förintelse.
Om du vill veta mer om det GODA samlivet med ömsesidiga fördelar, så googla på mykorrhiza.
Du kommer att vara sysselsatt åtskillig tid med de träffar du får!
( Allt det här blev (som avsett) väldigt mycket förenklat, men iaf en början!)

0

H-G

23 okt 2013 kl. 21:21

Vilken skivling SVARA
Förmodar du avser mig…

Om t.ex. en svamp växer MED t.ex. något trädslag så innebär det i allmänhet att arterna lever i symbios, dvs att de har ett utbyte av varandra, ger och får viktiga ”livsmedel”/näringsämnen.
Honungsskivlingen kan vara t.ex. parasit eller saprob (saprofyt), men ger ingenting tillbaka till värdväxten, förutom död och förintelse.
Om du vill veta mer om det GODA samlivet med ömsesidiga fördelar, så googla på mykorrhiza.
Du kommer att vara sysselsatt åtskillig tid med de träffar du får!
( Allt det här blev (som avsett) väldigt mycket förenklat, men iaf en början!)

Var idag ute igen och fick plockat något kilo av hattarna, de gav mersmak verkligen.

Och Jan A, jo det var ju betydligt mer invecklat än jag tänkt mig. Men något att sätta sig in i, symbios känner jag igen från dagarna som fritidspolitiker,samlevnad.Som i intergration exempelvis, vi ger bostad, sjukvård och utbildning och får i gengäld kulturtillskott, en berikning, ökad mångfald. Men, om det är symbios, så får ju bägge parter något, i björkexemplet kan man anta att den får näringsämnen från björken. Men då bör ju björken få något i gengäld? Hjälper svampen björkens rötter att spridas eller luckrar de upp jorden? Svamp är tydligen mer än bara mat…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone