honungsskivling har flera underarter och växer på olika trädslag
jag tycker personligen att små gul- eller guldbruna hattar av de som växer med björk är ätbara
rekommenderades förr till svampsoppa
de mer gråbruna arterna på andra lövträd samt de på gran kan vara mycket beska
kanske ska man inte testa om man har känslig mage, då det tydligen förekommit att folk mått illa och det är väl inte helt utrett vilka av honungsskivlingarna som orsakat detta
I min trädgård har jag en av arterna och den växer på gamla päron, äpplen, syren, tysk lönn, hagtorn, mobär och syrenrötter den har även gått på dererdelen av stammar på päron, gullregn, oxel och alm. De äldsta rötterna jag har i trädgården är från ett äppelträd som jag tog bort död stubbe av för 8 år sedan så rätterna i marken är minst 11 år gamla! Honungsskivlingen har som jag nämnde för något år sedan invaderat hela bostadsområdet (Miatorp) och tar död på både buskar och träd, inga arter verkar gå säker för denna marodör :(
Har provad dessa honungsskivlingar enligt era anvisningar och faktum var att de var riktigt goda. Kokte hattarna någon minut å stekte sedan hårt i olja med salt och peppar.
Kan helt bestämt rekommenderas, speciellt då det är rätt svampfattigt i övrigt. Nu vet jag inte helt säkert vilken av varianterna jag har plockat, dessa var de guldbruna med lite umbrastänk överst på hatten.
De växte med björk, fanns inga andra träd där. Tänkbart levde på björkens rötter eller av annat.
Lite osäker på vad exakt insändaren menar som skrev de ej växer med träd. Men jag är lekman på området.
Förmodar du avser mig…
Om t.ex. en svamp växer MED t.ex. något trädslag så innebär det i allmänhet att arterna lever i symbios, dvs att de har ett utbyte av varandra, ger och får viktiga ”livsmedel”/näringsämnen.
Honungsskivlingen kan vara t.ex. parasit eller saprob (saprofyt), men ger ingenting tillbaka till värdväxten, förutom död och förintelse.
Om du vill veta mer om det GODA samlivet med ömsesidiga fördelar, så googla på mykorrhiza.
Du kommer att vara sysselsatt åtskillig tid med de träffar du får!
( Allt det här blev (som avsett) väldigt mycket förenklat, men iaf en början!)
Vilken skivling SVARA
Förmodar du avser mig…
Om t.ex. en svamp växer MED t.ex. något trädslag så innebär det i allmänhet att arterna lever i symbios, dvs att de har ett utbyte av varandra, ger och får viktiga ”livsmedel”/näringsämnen.
Honungsskivlingen kan vara t.ex. parasit eller saprob (saprofyt), men ger ingenting tillbaka till värdväxten, förutom död och förintelse.
Om du vill veta mer om det GODA samlivet med ömsesidiga fördelar, så googla på mykorrhiza.
Du kommer att vara sysselsatt åtskillig tid med de träffar du får!
( Allt det här blev (som avsett) väldigt mycket förenklat, men iaf en början!)
Var idag ute igen och fick plockat något kilo av hattarna, de gav mersmak verkligen.
Och Jan A, jo det var ju betydligt mer invecklat än jag tänkt mig. Men något att sätta sig in i, symbios känner jag igen från dagarna som fritidspolitiker,samlevnad.Som i intergration exempelvis, vi ger bostad, sjukvård och utbildning och får i gengäld kulturtillskott, en berikning, ökad mångfald. Men, om det är symbios, så får ju bägge parter något, i björkexemplet kan man anta att den får näringsämnen från björken. Men då bör ju björken få något i gengäld? Hjälper svampen björkens rötter att spridas eller luckrar de upp jorden? Svamp är tydligen mer än bara mat…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.