0 1129 visningar

13 svar

Pulverticka? Brunskinn? och ngt litet

Madde Småland

23 okt 2013 kl. 23:10

Nu är jag tillbaka med nya roligheter för skogarna här hemma. Serie 1 och 2 är på vad jag misstänker är Pulverticka. Båda serierna är tagna på granstubbar men på två helt olika ställen.
Tyvärr var jag skakig på handen idag så bilderna kunde varit bättre men hoppas ni ändå kan se ifall jag har rätt eller fel :)

Tack på förhand :)

Serie 1

Pulverticka?

0

Madde Småland

23 okt 2013 kl. 23:12

Serie 2

Pulverticka?

0

Madde Småland

23 okt 2013 kl. 23:16

Nu serie 3 och 4 är jag inte heller säker på men min gissning är Brunskinn. Utseendet var väldigt varierande så därför är serie 3 på enbart ovansidan och serie 4 enbart på undersidan.

Tack igen på förhand:)

0

Madde Småland

23 okt 2013 kl. 23:18

Serie 4

Brunnskinn?

0

Madde Småland

23 okt 2013 kl. 23:22

Nu ngt litet och svårfotad, ca 1 cm hög och ca 3-4 mm i diameter. Växte på samma låga som skinnet.

Blir glad över alla förslag att kolla upp :)

Tack på förhand:)

0

anithaumeå

24 okt 2013 kl. 10:49

Får en känsla av kantöra

0

Madde Småland

27 okt 2013 kl. 11:59

Tack Anitha.
Jag är osäker på om det är kantöra då de inte ser ut som de jag hittat förut. Såg att jag glömt skriva att det växte på en boklåga.
Fanns även sälg i närheten och på den växte det kantöron med det utseende jag sett tidigare. Har tidigare inte heller sett dom så rödbruna utan de brukar vara betydligt blekare i färgen.
Ska återvända i veckan och jämföra ordentligt med de som växte på sälgen istället, antagligen har du rätt då jag själv så ofta har fel ;)

Tack igen:)

0

"JAS" Helsingborg

27 okt 2013 kl. 12:17

Kan mycket väl vara Brunskinn, substrat? Den “lilla” kan ju vara början till mycket men den liknar små Ostronmusslingar.

0

Madde Småland

27 okt 2013 kl. 12:21

Tack Jan :) Det växer på en boklåga. Misstänker också att de små kan vara Ostronmusslingar och hoppas på att det är det:)

0

Skogsfrun i Obbola

27 okt 2013 kl. 15:54

Jag tror ingen har kommenterat din pulverticka, men jag är övertygad om att du har rätt. Själv har jag aldrig sett så fina exemplar.

0

Madde Småland

27 okt 2013 kl. 22:57

Tack Skogsfrun:)
Det var roligt att springa på dom på två olika ställen samma dag då jag förut aldrig sett dom. Finns inga andra dokumenterade från kommunen och inte heller speciellt många i länet.

Tack igen :)

0

Tony S

28 okt 2013 kl. 12:18

Tror mer på raggskinn. Du får försöka hitta något exemplar med lite liv kvar i och skrapa. Brunskinn ska då bli rött. Risken är bara att de är i för dåligt skick.

0

Madde Småland

30 okt 2013 kl. 19:23

Tack Tony! Hoppas på att kunna åka tillbaka i morgon och ska då kolla ordentligt. Har just nu gula fina raggskinn i trädgården så får jämföra med dom senare om det behövs.

0

Madde Småland

31 okt 2013 kl. 20:24

Tony, ser ut som att du har rätt! Visserligen var de nu i ännu sämre skick men det har nu vuxit upp mängder av raggskinn på de andra grenarna. Ser det därför som mest troligt att mina bilder visar döende raggskinn. Tony, tack än en gång :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone