Visst ser det ut att vara svart-vit taggsvamp det typiska är de tunna fötterna som också är sammanvuxna kan skifta i både svart och brunt,stora eller små den är väldig variabel. När bytte den latinska namnet från Phellodon melaléucus? Jag har märkt i år att den nästan alltid växer med tall i mina marker.
Hej Elisabeth, tack för ditt svar!
Tall fanns det precis bredvid svamperna. Tyvärr fick jag inget sporprov, så jag kan inte säkert utsluta Hydnellum (kanske concrescens?). Jag har bestämd den med en nyckel från Tjeckien där stod det P. connatus…
Men när du tycker samma som jag blir jag lite säkrare i bestämmningen :-)
Taggsvamparna tillhör mina favoriter Sarcodon är det svåraste släktet ja även Hydnellum. Det finns en skog hos mig som jag gått i 30 år där finns mycket sällsynta arter nu änligen ska det bli naturreservat. I skogen har jag hittat 25 olika sorters taggsvampar och 11 olika Ramarior,massor av Gompus clavatus finns också. Jag är tacksam att skogen bli skyddad och får stå kvar,men det har varit mycket tjat och ringande till olika instanser.Det är en sk.ängsgranskog,med inslag av lövträd och mycket hassel.
Det låter ju fantastiskt Elisabeth. Så skogen ska bli sykddad på grund av dom sällsynta svampar som finns där? Nåt sånt har jag aldrig hört i Schweiz. Men i alperna är skogsbruket lyckligtvis aldrig så intensivt som i sverige, så här är det kanske inte lika notvändigt som i sverige som till exempel kalhygg är tillåtit…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.