Fann idag tre mörkt lila svampar, som har ihålig fot, nedsänkt hatt i mitten och hade de varit bruna, hade jag nästan varit tvärsäker på trattkantarell. Men vad är det här? En missfärgad trattis? Något helt annat?
Stort tack i förväg!
Mörkt lila svamp, kan det vara trattkantarell?
Till “buffy” : Det var modigt gjort att PRÖVA….särskilt som du sa att den lär ta upp arsenik…..särskilt som ALLA svampkännare starkt rekommenderar att ALDRIG prova ngt utan att vara 100 procent säker på att den är ätlig…!! Kan vara lite kort tid att efter bara 3 veckor sägas vara symtomfri… BRrrrr!!!!
Lugn i stormen nu, kanske, va? Det var en styck bombsäker ametistskivling, hur mycket arsenik kan den lille rackaren ha lyckats ta upp?? =)
Man äter ametistskivlingar i sydeuropa t ex i Frankrike.
Jag kan berätta nåt ännu värre för dig medan jag är igång: Det finns människor som äter stenmurklor trots att man med 100% säkerhet vet att de innehåller starkt cancerframkallande ämnen. Det du, med smör på.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.