0 362 visningar

12 svar

streckvaxing

MariaB

16 sep 2006 kl. 22:55

Någon som vet varför streckvaxing inte är en matsvamp?

0

Franco Matli

16 sep 2006 kl. 23:05

Streckvaxing=Hygrophorus atramentosus. Kanske därför att den är sällsynt eller att aldrig någon har ätit den.Jag har sett och fotograferad den bara en gång (i fjol)

0

klas jaederfeldt

16 sep 2006 kl. 23:22

jag har en gång för länge sedan ätit den, hittade en halv korg och i tron att det var sotbrun vax så åt jag upp denna sällsynthet, sparade några som hammnade på rixmuseet, det var det 4 kända fyndet då.
tillläggas att dom var jättegoda

0

Franco Matli

16 sep 2006 kl. 23:31

Maria om du vill kan jag sätta in en bild.

0

Birgitta D

17 sep 2006 kl. 11:20

Jag är inte Maria men vill gärna ha en bild.

0

MariaB

17 sep 2006 kl. 23:16

Tack för svar.
Franco, jag såg din bild förut när jag googlade.(var den inte fotad här i Dalarna?) Jag är numer övertygad att svamparna jag hittade är sotvaxingar, var mest nyfiken varför det står “ej matsvamp” i mina böcker.
Och skulle jag ändå förväxlat de två så säger jag som Klas -det var gott! Och Klas verkar ju pigg o rask.

0

Franco Matli

18 sep 2006 kl. 12:52

MariaB, här kommer bilden av Hygrphorus atramentarius.
Som du ser är den mycket ljusare än
Sotbrun vaxing.Hatten påminner om strekmusseronens.
De fotograferades i en liten skog mellan Fisksätra och Saltsjö Baden under gran i hög gräs.I år har den inte kommit ännu

0

Franco,

MariaB

18 sep 2006 kl. 21:59

hur är hattformen hos yngre ex?
Är den välvd lik sotvaxingen?

0

Franco,

Franco Matli

18 sep 2006 kl. 22:34

Vet inte, hittade dom bara en gång och de va dom på bilden, vuxna alltså.

0

Streckvaxing?

Peter

19 sep 2006 kl. 10:02

Jag kapar denna tråd för en relaterad fråga.

Jag hittade häromveckan en svamp som jag antog var streckvaxing. Det mesta stämde, men sporerna var åt det ljust rödbruna hållet, och skivorna var mer grå än vita.

Jag började med att gissa på streckmusseron, men den stämde inte riktigt in. Inte heller sotvaxing.

Några förslag?

0

Streckvaxing?

Peter

19 sep 2006 kl. 12:18

Den växte för övrigt i barrskog i höjd med Hudiksvall. En liten puckel på hatten och skivor jag skulle kalla vidfästade. Ingen ring, ingen strumpa.

0

Streckvaxing?

Franco Matli

19 sep 2006 kl. 19:07

Prova kolla på Gallmusseron=Tricholoma virgatum

0

Streckvaxing?

Peter

20 sep 2006 kl. 12:09

Gallkremlan var för toppig, och min svamp var mörkare grå.

Hm, har sprungit på den två gånger i år. Får se till att ta en bild nästa gång.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone