Tack för svar.
Franco, jag såg din bild förut när jag googlade.(var den inte fotad här i Dalarna?) Jag är numer övertygad att svamparna jag hittade är sotvaxingar, var mest nyfiken varför det står “ej matsvamp” i mina böcker.
Och skulle jag ändå förväxlat de två så säger jag som Klas -det var gott! Och Klas verkar ju pigg o rask.
MariaB, här kommer bilden av Hygrphorus atramentarius.
Som du ser är den mycket ljusare än
Sotbrun vaxing.Hatten påminner om strekmusseronens.
De fotograferades i en liten skog mellan Fisksätra och Saltsjö Baden under gran i hög gräs.I år har den inte kommit ännu
Jag kapar denna tråd för en relaterad fråga.
Jag hittade häromveckan en svamp som jag antog var streckvaxing. Det mesta stämde, men sporerna var åt det ljust rödbruna hållet, och skivorna var mer grå än vita.
Jag började med att gissa på streckmusseron, men den stämde inte riktigt in. Inte heller sotvaxing.
Några förslag?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.