0 913 visningar

11 svar

Några konstiga svampar

buffy

27 okt 2013 kl. 07:53

Jag vet inte om den här ens är en svamp, men vad det annars skulle kunna vara begriper jag inte heller. Funnen mellan Klåveröd och Skäralid, längs Dejebäcken, Skåne. Ser ut som utspilld mannagrynsgröt, men det verkar osannolikt på den platsen.

0

Några konstiga svampar 2

buffy

27 okt 2013 kl. 07:56

Här är två som hittades för ca 3 veckor sedan i Skäralid, längs Skärån. De kanske är samma sort.

0

a

27 okt 2013 kl. 09:15

Bild 1 någon myxomycet, bild 2 koralltaggsvamp

0

Alf Pallin

27 okt 2013 kl. 09:16

myxomycet och koralltaggsvamp

0

"JAS" Helsingborg

27 okt 2013 kl. 12:20

En myx ja och med den storleken skulle det kunna vara stubbsmet men jag ser ingen ved ? Nästa gång får du ta med lite hem och odla i en fuktkamera eller oxå tar du kontakt med mig så kan jag kanske odla den? :)

0

buffy

27 okt 2013 kl. 17:13

Tack för era svar!

Myxon växte på stenar på ena sidan stigen, och liksom i mossa och grönska, vertikalt, på andra sidan.

Jag kan definitivt ta med mig en bit till dig, JAS, nästa gång jag går där, om den är kvar då. Vad tar man den i, en liten burk kanske? Annars om du går där själv så är den på Skåneledens sträckning mellan Klåveröd och Skäralid, nära Korsskär, i knä- till ankelhöjd.

Läste lite på wiki om myxomyceter nu, otroligt märkliga organismer.

0

"JAS" Helsingborg

27 okt 2013 kl. 22:45

Rester av sporangierna (fruktkropparna) kanske finns kvar om du kan hitta dem. Ta gärna med lite till mig, jag hinner inte komma ut i skogen på minst en vecka. Skall du ha “fakta” om Myxomyceterna bör du ta del av en bra sida och wiki är kanske inte en sådan men här har du en http://skogensrst.vpsite.se/

0

buffy

1 nov 2013 kl. 10:33

Det var en fin hemsida! Coolt med den som åt havregryn!

Men jag kom inte ut i skogen mer denna veckan.

0

Stubbsmet

buffy

12 nov 2013 kl. 14:57

Det var nog stubbsmet, återvände till platsen 8/11, då hade “mannagrynsgröten” blivit svart och hårdnad. Liknar dem på dina bilder, JAS.

0

Stubbsmet

buffy

12 nov 2013 kl. 17:10

Försökte få med en bild, men den vill inte. Den är inte för stor så jag vet inte vad som är fel.

stubbsmet

0

Stubbsmet

buffy

12 nov 2013 kl. 17:12

Försöker förgä‘ves ladda upp bild. Den är inte för stor så jag vet inte vad som är fel.

0

Stubbsmet

buffy

12 nov 2013 kl. 17:14

Och nu kom den med. Skumt.

I af, dålig bild men man ser att den är svart och bubblig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone