Jag vet inte om den här ens är en svamp, men vad det annars skulle kunna vara begriper jag inte heller. Funnen mellan Klåveröd och Skäralid, längs Dejebäcken, Skåne. Ser ut som utspilld mannagrynsgröt, men det verkar osannolikt på den platsen.
Tack för era svar!
Myxon växte på stenar på ena sidan stigen, och liksom i mossa och grönska, vertikalt, på andra sidan.
Jag kan definitivt ta med mig en bit till dig, JAS, nästa gång jag går där, om den är kvar då. Vad tar man den i, en liten burk kanske? Annars om du går där själv så är den på Skåneledens sträckning mellan Klåveröd och Skäralid, nära Korsskär, i knä- till ankelhöjd.
Läste lite på wiki om myxomyceter nu, otroligt märkliga organismer.
Rester av sporangierna (fruktkropparna) kanske finns kvar om du kan hitta dem. Ta gärna med lite till mig, jag hinner inte komma ut i skogen på minst en vecka. Skall du ha “fakta” om Myxomyceterna bör du ta del av en bra sida och wiki är kanske inte en sådan men här har du en http://skogensrst.vpsite.se/
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.