0 336 visningar

4 svar

Vilken Cystoderma?

Jonas, Schweiz

27 okt 2013 kl. 20:26

Hej!
Kan inte få namn på denna lite rödaktiga Cystoderma. Den väste på en död mycket grov granstubbe (eller kanske silvergran). Sporer var inte amyloida och har har inte observerat cheilocystider. Kan det vara C. granulosum. Hoppas på hjälp :-)

0

Irene A

27 okt 2013 kl. 22:33

Av dom jag känner till är det bara granulosa som passar in. Hattfärgen är väldigt variabel och ofta urblekt vid solexponering.
Men det kanske finns fler arter/varianter, det vet jag ju inte.

0

Jonas, Schweiz

27 okt 2013 kl. 22:56

Tack Irene för din hjälp! Känns bra att jag kanske då inte ligger så fel. Jag hade ganska svårt att få namn på den… Har du hittat den nån gång på träd? I centraleuropa ska det också finnas C. subvinaceum som växer på träd, men den har amyloida sporer!

0

Irene A

28 okt 2013 kl. 08:49

Cystoderma subvinaceum kände jag inte till - påminner om den också! En uppgift säger att den blir olivgrön på hatten med KOH (rostbrun hos granulosa). Den amyloida reaktionen kan ofta vara knepig att se tycker jag, ibland kan man få vänta länge innan den visar sig.

0

Jonas, Schweiz

28 okt 2013 kl. 11:07

KOH-reaktionen på hatten blev värkligen svagt olivgrön!! Att det kan dröja tills man ser färgförändringen av amyloida sporer visste jag inte. När jag hittar lite mera tid ska kontrollera reaktionen engang till. Tack igjen för hjälpen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone