Trodde det skulle vara lätt att ta reda på exakt namn på den här. Min första tanke var ngn klubbsvamp men är det det eller fingersvamp?Växtplatsen stämmer inte in med något alternativ jag ännu hittat och det finns inte mycket information i mina böcker och alldeles för mycket information på nätet..
De är ljusgula, den längsta ca 8cm och de växer i gruset. Närmsta träd jag såg på plats var gran, tall och björk. Fanns även ljung precis intill. Upptäckte först på korten att löven på marken antagligen ramlat av ifrån grenarna i bakgrunden.
Är det vanligt att de vrider sig på det här sättet?
Blir som alltid glad för alla förslag. Kan återvända till platsen på lördag om det behövs mer information.
Tack på förhand:)
Liknar mest hedfingersvamp Clavaria argillacea, men den brukar inte vrida sig och växer ju på hedar, på myrar och i sanddyner. Visserligen har du ljung där, så det kanske är lite hedartat?
Sen finns stråfingersvamp C. straminea och vridfingersvamp C. amoenoides som också har gula toner, men växer i fina betes- eller slåttermarker.
Hej igen!
Har nu läst, kollat och jämfört de förslag ni gett och tror nog att C. straminea går att utesluta.
Förutom ljungen som växer i kanten av grusvägen så finns inget annat hedlikt däremot fanns det innan Gudrun gammal planterad granskog. Finns flera tecken på att det en gång i tiden kan ha varit betesmark. Den här grusvägen går till annan skog som de avverkat och därför har de lagt på nytt grus för att vägen riskerade att bli sönderkörd. Kanske fingersvamparna kan ha kommit dit på det sättet?
Blir C. argillacea brun med åldern eller gäller det bara C. amoenoides? Har tyvärr inget mikroskop så blir kanske svårt att namnge med 100% säkerhet?
Tack igen för all er hjälp :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.