vad jag vet, så finns det bara en ätlig art av fingersvampen och det är druvfingersvamp, Ramaria botrytis.
http://svampguiden.com/art/visa/Ramaria_botrytis
mvh
Jag VET att det står att fingersvampar är osäkra numera. Men jag måste säga att jag tycker att de är JÄTTEGODA svampar som jag bara inte kan låta vara! Är det alltså ett fint gult exemplar som ej smakar beskt så lagar jag den glatt!
Därtill är ju inga fingersvampar dödliga och om jag mot förmodan skulle äta en mindra bra variant så får jag väl genomlida illamåendet… Fast det har aldrig hänt trots att jag varje år äter några fingersvampar.
Hej!
Var bor du någonstans?
Jag är intresserad av fingersvampar, och tycker om att fotografera dem, inte äta.
Där jag bor finns många olika sorter och jag har haft hjälp att artbestämma dem av en kille som heter Lennart Söderberg.
Han är intresserad av att få in olika kollekter för att kunna artbestämma dem, och för att kunna se spridningen i Sverige.
Är du intresserad, hör av dig så kan jag berätta mer.
Naturtorp@telia.com
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.