0 1511 visningar

8 svar

Gul fingersvamp

Annette Landin

17 sep 2006 kl. 09:42

Är det någon av er som har bra bilder på denna? Är de goda…ja ja smaken är olika, men är de “värda” att plocka eller ska jag låta dem stå?

0

phy

17 sep 2006 kl. 14:24

inga fingersvampar men däremot blomkålssvamp

0

hanzzon

17 sep 2006 kl. 14:28

vad jag vet, så finns det bara en ätlig art av fingersvampen och det är druvfingersvamp, Ramaria botrytis.
http://svampguiden.com/art/visa/Ramaria_botrytis
mvh

0

Annette Landin

17 sep 2006 kl. 17:51

Enl min svampbok från förra året, Bo ??? så är gul fingersvamp ** enl hans bedömningssystem :=) Men nu blir jag än mer tveksam…

0

Kurt

18 sep 2006 kl. 06:57

Och jag blir mycket tveksam på vad det är för svampbok du har? Den lär ju i alla fall inte vara från detta sekel!

0

Annette Landin

18 sep 2006 kl. 07:20

Bo nyhlén, reviderad utgåva 2005. Förlag Prisma. Ramaria Flava ** Gul fingersvamp, bektraktas som värdefull matsvamp.

Guldingersvamp Ramaria aurea, ätlig och god, förväxlingsart Ramaria formosa….

Mer synpunkter tas tacksamt emot!!!!

0

Kurt

19 sep 2006 kl. 09:50

Problemet med gul fingersvamp är att det finns uppenbar risk att förväxla den med andra fingersvampar. Man bör verkligen veta att man hittat rätt svamp. De flesta rekommenderar inte fingersvampar alls.

0

God svamp

AnnH

19 sep 2006 kl. 13:45

Jag VET att det står att fingersvampar är osäkra numera. Men jag måste säga att jag tycker att de är JÄTTEGODA svampar som jag bara inte kan låta vara! Är det alltså ett fint gult exemplar som ej smakar beskt så lagar jag den glatt!
Därtill är ju inga fingersvampar dödliga och om jag mot förmodan skulle äta en mindra bra variant så får jag väl genomlida illamåendet… Fast det har aldrig hänt trots att jag varje år äter några fingersvampar.

0

Ann H

Elisabeth Jannson

19 sep 2006 kl. 22:37

Hej!

Var bor du någonstans?
Jag är intresserad av fingersvampar, och tycker om att fotografera dem, inte äta.
Där jag bor finns många olika sorter och jag har haft hjälp att artbestämma dem av en kille som heter Lennart Söderberg.
Han är intresserad av att få in olika kollekter för att kunna artbestämma dem, och för att kunna se spridningen i Sverige.
Är du intresserad, hör av dig så kan jag berätta mer.
Naturtorp@telia.com

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone