På samma kyrkegård i Zürich hittade jag igår också en svamp som jag skulle kalla Camarophyllopsis. Efer mikroskopering är jag ganska säkert att det är en sån. Men att komma på art är ganska svårt tycker jag. Jag tror det är C. atropuncta eller hymenocephala. För C. micacea är foten nog inte gul tillräckligt. Jag tror att jag ser något som svarta prickar på toppen av foten, men är inte 100 % säkert. Finns det någon som vet mer?
Pileipellis med runda och också långa celler. Sporer subglobos, 4.6 - 5.1 x 3.8 - 4.8 my, i genomsnitt 4.8 x 4.3 my, med Q = 1.1.
Det känns ju redan bra att vara säkert att det är en Camarophyllopsis.
Kanske jag måste acceptera att det är för osäkert att bestämma ett enda exemplar till art i ett släkte där makroskopiska karaktär verkar vara så viktiga. Boertmann skriver också i Funga Nordica om “intraspecific variation” och “much needed revision”.
Jag tror jag kallar den C. cf atropuncta (jag tyckte det fanns några svarta fjäll på foten) så länge och hoppas på mera exemplar kanske nästa år (nu kommer frosten i schweiz).
När man hittar ett exemplar av en ovanlig svamp, då måste man nästan försöka att komma fram till något namn ;-)
På måndag hade någon i svampklubben med sig C. foetens, ui vad den stinker!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.