Ecofungi i Malmö har kurser, men man behöver vara 8 pers.
Jag har tre pers som vill gå så kan vi skrapa ihop ngra till så kanske man kunde få ihop folk till en sån kurs?
Jo jag hittade Ecofungi också, fast tänkte om där fanns något annat företag. Deras hemsida känns inte särskilt seriös. De kanske är det, jag vet inte, men ifall man inte kan lägga ner lite kraft på en ordentlig hemsida så litar jag inte på att man gör det med något annat heller.
Jag var och lyssnade på paneldebatt om innovation för ett tag sedan i Lund och en av panelisterna jobbade med just att hjälpa folk starta svampodlingar. Hans system använde sig av återvunnet kaffesump och hade jätte mycket miljötänk. Det verkade super intressant och jag funderar själv på att starta en odling när jag har pluggat klart nästa år. Vet dock inte om allt är klart än, men du kan ju kolla in på hans hemsida.
Jag var och lyssnade på paneldebatt om innovation för ett tag sedan i Lund och en av panelisterna jobbade med just att hjälpa folk starta svampodlingar. Hans system använde sig av återvunnet kaffesump och hade jätte mycket miljötänk. Det verkade super intressant och jag funderar själv på att starta en odling när jag har pluggat klart nästa år. Vet dock inte om allt är klart än, men du kan ju kolla in på hans hemsida.
Jag kan inte se något oseriöst med Ecofunghis hemsida. Hur som helst så beställde jag mycelpluggar från dem i fredags och har nu fått dem - de skickades i måndags men mitt paketutlämningsställe hade misslyckats med att avisera mig på mitt telefonnummer, de hade av obegriplig orsak använt sändningens bokningsnummer istället =D
Jag fick utförliga odlingsinstruktioner med pluggarna. Så nu ska jag plugga stockar i helgen =)
Vet du om det tar lika lång tid med de där kuberna man kan köpa? Och får man flera skördar från dem, eller bara en och så är det slut?
Har dåliga erfarenheter an en “champinjonlåda” som inköptes runt 1980. Men det är förhoppnignsvis om med vinsatserna, de har blivit mycket bättre. ;-)
Jag förstår inte vad som menas med det som står på ecofungis hemsida om odlingsblock, http://www.ecofungi.se/sida2.html, men de måtte ju vara betydligt mindre kompakta än trädstammar och därför ge mindre mängd svamp snabbare. När jag skulle köpa pluggar ringde jag Christina Persson (kontaktperson) och hon var väldigt trevlig och hjälpsam, så jag rekommenderar att man ringer henne och frågar.
Med stockar ska man kunna få svamp i flera år, beroende på träslag man väljer. Hårda träslag tar längre tid för kolonisering, men sedan ger de svamp längre (de bryts alltså ned långsammare). Jag har använt stockar av ek, al och hagtorn. Har även lagt en plugg i en burk med uppblötta eldningspellets bara för att testa.
Jag “har” ett ställe ute i naturen där ostronmussling växer på en fallen bokstam. Har plockat där 4 vintrar i rad nu.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.