0 339 visningar

5 svar

Glesskivig spindelskivling?

SvenD

10 nov 2013 kl. 23:07

I fjor växte mängder av C. hinnuleus i en gräsplantering under ek. De hade karakteristiskt utseende som det inte gick att ta fel på. I år har det varit tomt ända fram till häromdagen då jag hittade dessa. Kan det röra sig om samma art,tro? Ingen spec doft.

0

Irene A

11 nov 2013 kl. 08:23

Nej, inte hinnuleus. De ser ut att höra till en annan sektion, Hydrocybe, där man hittar arter som t.ex. C. vernus, decipiens, erubescens. Vilken art du har på bild vågar jag inte gissa.

0

SvenD

11 nov 2013 kl. 16:15

Tack Irene, men nu blev jag lite konfunderad; för nog är väl dessa som jag hittade i fjor C. hinnuleus?

0

Karl S

11 nov 2013 kl. 20:42

Din andra bild är väl inte från samma mycel som den första, färgerna är helt annorlunda? Andra bilden tror jag knappast är C. hinnuleus. Det behövs mer info för att bestämma den, t ex om färgerna är ± OK eller om den var gulare.

0

SvenD

11 nov 2013 kl. 21:56

Oj, nu börjar det bli riktigt intressant! Det trängs tydligen flera olika mycel under ekarna. Här är ett tredje försök på C. hinnuleus, bilden tagen på i stort sett samma ställe som de två första. Stämmer det denna gång?

0

Irene A

11 nov 2013 kl. 22:31

Sven, jag håller med om båda dina hinnuleusbilder. De som jag har kallat hinnuleus ser iaf ut så. Men de första du visade är något annat.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone