0 441 visningar

10 svar

Vackra svampar, vill gärna veta arterna

Henrik

11 nov 2013 kl. 06:00

Hej!

Några foton i höstmörknet. Någon som känner sig manad? Det vore skoj! Den på trädstammen är tagen i västmanland sommartid vid strömsholm. Övriga är från dalarna, gränsen till västmanland hösttid.

Tack

0

Jonet

11 nov 2013 kl. 09:43

3:an borde vara kärrsopp.

0

Irene A

11 nov 2013 kl. 10:56

2:an fläcknagelskivling

0

Henrik

11 nov 2013 kl. 14:53

Jättetack! :) Kärrsopp, den har jag aldrig hört talas om. Inte fläcknagelskivling heller.

0

Bo E

11 nov 2013 kl. 15:31

gissar bitterskivling på 1

2 an någon nagelskivling
de vågar jag inte bestämma närmare än så, men såg att du fått svar av Irene som säkerligen stämmer

3 an dvärgvuxna kärrsoppar

kärrsopp är en egen art av strävsoppfamiljen
jag trodde länge de vara albinos av björksopp !

0

Henrik

11 nov 2013 kl. 19:04

Tusen tack! Jag trodde att det skulle vara jättesvårt att artbestämma soppen bara på en sån bild utan rot och undersida. Imponerande kunskaper!

0

Jonet

12 nov 2013 kl. 08:24

Det skulle kunna vara blek björksopp också men det ser ut att vara väldigt fuktigt på växtplatsen så därför tror jag mer på kärrsopp. Björksoppen blånar kraftigt vid snitt och det gör inte kärrsoppen.

0

Jan A, Uppsala

12 nov 2013 kl. 10:47

Nej, nej! Björksoppen blånar inte alls, men enligt vad ‘Jonas, Schweiz’ och jag nyligen kommit överens om, så blir den ibland orange i skador, ffa nedtill på foten.
Tegelsoppen, tidigare den tegelröda björksoppen, får dock snabbt olika, mörka blågrönsvarta färger i skador, snitt e.d….

0

Irene A

12 nov 2013 kl. 11:47

Jo, blek björksopp blånar visst, och mycket dessutom! Ofta t.o.m. mer än tegelsoppen som den anses vara en färgform av.

0

Jan A, Uppsala

12 nov 2013 kl. 15:08

Sorry Jonet, såg inte “blek”!
Får visst gå till ogonfixaren också!

0

Jonet

12 nov 2013 kl. 15:50

Ingen fara Jan :-) Du kan oändligt mycket mer än jag och det är bara bra när det blir lite diskussion för då får man lite mer information än när det bara står vilken art det är.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone