0 433 visningar

13 svar

söndagsfynd i duggrenn

Bo E

11 nov 2013 kl. 15:54

några svampar från igår

en mild härlig dag med mycket fukt, men inte värre än att det blev en trevlig tur i skogen

Sörbyskogen, strax söder om södra golfbanan i Örebro

serie 1. brandriska
den fick vara med därför att jag för några veckor sedan diskuterade med några huruvida de kan växa i ren lövskog, jag har tidigare mest sett dem i blandskog med mycket unggran
nu hittade jag den i nästan park- eller trädgårdsliknande lövskogsmiljö nära gammal björk, andra träd var lönn och ek, närmaste gran minst 25 m på andra sidan en mur

foto: Bo E-son

0

Bo E

11 nov 2013 kl. 16:00

serie 2.
en för mig okänd skivling

växte på bägge sidor stenmuren, både på “björksidan” och “gransidan”

doft svagt mögelaktig, lite påminnande om rättikmusseron men mycket svagare

storlek ca 1 dm hög

främsta kännetecknet var ett genomskinligt slemlager på hatten som var mycket svårt att fånga i bild

0

Bo E

11 nov 2013 kl. 16:05

serie 3

en vaxskivling

storleken på de största var ca 1 dm höjd och hattbredden nästan lika vid
tyvärr var de stora angripna av larver och väldigt blöta, det fanns ett tiotal små och mellanstora ca 5-8 cm höjd som var i gott skick

mild behaglig arom och smak

undrar om det kan vara lundvaxing eller ängsvaxing, och hur man säkrast skiljer dem åt
tycker de ser ut som alldeles “för stora” ängsvaxingar, i alla fall enligt min erfarenhet av dessa
växtplatsen var grusvägskant under äldre björk

0

Bo E

11 nov 2013 kl. 16:10

angående serie 3 är svamparna inte fotograferade exakt på fyndplatsen därför att det kom folk på vägen, så jag gick en bit in i skogen där det växte mer barrträd

vid växtplatsen ett par stora björkar och lite allmänt gräs och örtvegetation i grusvägskant
verkade vara ganska nylagt grus

0

Jonas, Schweiz

11 nov 2013 kl. 16:11

Kanske 3 är Hygrophorus hedrychii.

0

Irene A

11 nov 2013 kl. 17:04

1:an liknar rävriska tycker jag.

3:an - håller med om björkvaxing

0

Karl S

11 nov 2013 kl. 20:37

Nr 2 kolla på Limacella illinita.

0

op

12 nov 2013 kl. 13:24

renn? rännskit har jag hört talas om

0

Bo E

12 nov 2013 kl. 15:18

björkvaxing låter ju troligt eftersom den växer med björk

det som förvånar mig är att den aldrig tidigare nämnts som förväxlingssvamp till den populära ängsvaxingen

nu hittade jag den i alla fall till slut i Nya Svampboken av Holmberg-Marklund

Men inte som förväxlingssvamp till ängsvaxingen !
Det är fortfarande lundvaxing som gäller där
den står som förväxlingsart till granvaxing, en art som oxå den gått mig helt förbi , kanske beroende på att jag aldrig hittat vita vaxingar i granskogen ?

dagens fynd var inte heller att beteckna som vit tycker jag
de var mer sämskfärgade, men väldigt hala, ungefär som frostvaxingar !

det som talar för björkvaxing är just att den var så slemmig, kanske inte bara p g a duggregnet då...
men enligt nya svampboken ska den ha obehaglig doft
denna hade knappt nån doft och mild behaglig smak

nu är de i alla fall uppätna tillsammans med vinterskivlingarna och föränderlig tofsskivling

det blev riktigt gott och hela anrättning fick en simmig karaktär av “kinesisk wok”
exakt vad jag var ute efter !

0

Bo E

12 nov 2013 kl. 15:32

googlade på
Limacella illinita och hittade en del bilder
verkar finnas i sverige men annars vanlig i norra amerika
“edibility not known”

tja, inte var den aptitretande precis….
nästa text blev jag inte riktigt klok på, förmodligen skulle jag inte bli värst mycket klokare på en svensk översättning heller…

“In the course of our search for new bioactive compounds from basidiomycetes, four new compounds were isolated from fermentations of Limacella illinita. Illinitone A (1) exhibited weak phytotoxic and moderate nematicidal activities against Caenorhabditis elegans, illinitone B (2) was moderately cytotoxic, while limacellone (3) exhibited weak cytotoxic and phytotoxic activities. The muurolane sesquiterpene 4a was found to be inactive in the assays performed here. Limacellone (3), which appeared to be related with the illinitones 1 and 2, has a new C-15 carbon skeleton. It is possible that compounds 1, 2 and 3 are terpenoids/secoterpenoids, but their biosyntheses were not investigated. “

0

riskan - brand eller räv?

Bo E

12 nov 2013 kl. 15:39

det verkar ju vara snarlika arter, båda med mild mjölksaft, så det hade inte hjälpt att smaka på den !
jag gillar inte att bränna tungan så detdär med att smaka på riskor håller jag mig helst ifrån
det räcker med alla kremlor som ibland måste provas…

men jag tycker nog att det liknar brandriska mer, med ledning av färgen

rävriskan är mer åt brunt och jag tror mig sett den oxå i andra områden
brandriskan är ju nästan lysande orange och syns på långt håll

om nu inte brandriskan verkligen är beroende av gran, vilket jag minns att jag frågat tidigare, så är jag säker på den p g a färgen ...

0

riskan - brand eller räv?

Jonas, Schweiz

12 nov 2013 kl. 18:47

Bo, brandriska (L. aurantiacus) och rävriska (L. fulvissimus) kan man skilja enklast genom att man lägger en droppe av mjölken på en glasbit och låter den torka. Blir mjölken gul är det rävriska, stannar den vit är det brandriska.
Björkvaxing tycker jag känner man igen på att den inte är rent vit, utan svagt pinkfärgad.

0

Karl S

12 nov 2013 kl. 19:36

L. illinita är inte vanlig i Sverige men inte sällsynt heller. Man hittar den då & då, kanske ett par gånger per säsong.

0

BoE

25 nov 2013 kl. 15:04

Tack för svaren!
Björkvaxingarna var inte vita utan mer sämskfärgade
Hade det varit torrt i luften hade jag nog genast fattat misstankar!
Nu var det dimma, på gränsen till duggregn hela dagen !
Har inte plockat vaxingar i sådant väder förr, och vet ju hur t ex frostvaxingen kan kännas…

Rävrisketestet kan jag göra nästa säsong för att kolla om rävriskan verkligen kan vara så lysande färggrann…
nu är det frosten som regerar här

men lite förvånansvärt hittade jag igår jättefina ex av både trattkantareller, vanlig kantarell rökslöjskivling och diverse hättor i mossig granskog
spröda som porslin var de, men väldigt vackra och välbevarade till både form och färg

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone