0 435 visningar

7 svar

Den fantastiska eken!

Jan A, Uppsala

11 nov 2013 kl. 19:09

I kväll kl. 20 sänds i Kunskapskanalen en svensk naturfilm från 2013: Världens natur. Eken.
Jag tittade på den i går kväll och ska nog försöka se den ännu en gång. Sänds också i K 13/11 och 16/11
Eklandskapet i Östergötland har varit en av mina vistelsemiljöer under 50- och 60-tal, arbetsplats från 1973 till några år in på 80-talet - och därefter ”bara” resmål. 
Jag tycker mycket om miljön som fram till början av 80-talet inrymde mellanspetten, ett arbetsobjekt, nu tyvärr utdöd/utrotad i Sverige.  Nu är det bl.a. stjärnhovstryffel och ekoxar som drar!
Har ni inget ännu viktigare för er, så titta på programmet.  Eken är en fantastisk växt som föder många olika organismer, t.o.m. svampar!

0

Carl-Johan

11 nov 2013 kl. 19:38

Såg “bara” andra halvan, mycket fin film. Vilken fantastisk natur vi har och dessa ekar. Funderade på om det var ekarna vid Halltorps hage (Öland) man såg. Visst längtar man ut! För min del bland porlande vattendrag, gärna vid Emåns ståtliga ekar.

0

Jan A, Uppsala

13 nov 2013 kl. 09:54

Visst är det fint vid Emån.  Jag har inventerat en del där också, ffa ”öster om vägen”.  Och en bra bit uppströms finns – om jag minns rätt - annat smått och gott, bl.a. fladdermöss!

Ja, en del filmsekvenser kom nog från Halltorps hage, men jag inbillade mig känna igen också några andra miljöer.  Och eftersom en av de filmansvariga, Henrik Ekman, är uppfödd i Bjärka-Säby-området, så…
Mellanspetten på min bild satt en solig vårdag 1973 på en ganska grov ek nära Sundsbron, Sturefors.
Liten fågel, stort träd.

Programmet sänd igen idag kl 13 i kunskapskanalen.
Passa på!

0

Jonas, Schweiz

13 nov 2013 kl. 11:20

Spännande bild! I Schweiz håller mellanspetten lyckligtvis på att utbreda sig igen, kanske den också kommer tillbaka till sverige nån gång…

0

Carl-Johan

14 nov 2013 kl. 08:07

Kul info Jan.

Öster om vägen har jag inte hört tidigare. Vid Em månne?

Har rötter i eklandskapet, Åtvid. Lägger ut en bild på en av de vackra ekarna i samhället. I dessa krokar finns värdefulla svampar.

0

mumrik

15 nov 2013 kl. 01:57

Ligger ute på play.
http://www.svtplay.se/video/1599826/eken

Ekar är speciella. Har alltid varit mitt favoritträd, men det är det nog för många.

0

Jan A, Uppsala

15 nov 2013 kl. 11:42

Jonas, Carl-Johan, Mumrik – och alla andra ekgillare!

Kunskapskanalen kl 16.55 lördag 16/11 Världens natur: Eken (Textat 794)
Bättrre än ”Play”! - tycker jag.

Och jodå, mellanspetten tycks ta sig ”både här och både där”!
Och det finns faktiskt små, dock bara otrooligt små, förhoppningar att mellanspetten ska hitta tillbaka till de miljöer den ”senast” fanns i.  Det gäller (bara) att se till att dessa då fortfarande duger!
http://www.sofnet.org/sveriges-ornitologiska-forening/nyheter/sofs-nyhetsarkiv-visaren/?item=art_art-s1%2F1769
och
http://artfakta.se/Artfaktablad/Dendrocopos_Medius_100047.pdf

0

Jan A, Uppsala

15 nov 2013 kl. 11:48

Det blev visst nåt fel på artfaktalänken. Denna funkar:
http://artfakta.se/Artfaktablad/Dendrocopos_Medius_100047.pdf

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone