0 363 visningar

6 svar

Fingersvamp

Birgit

17 sep 2006 kl. 11:18

Vilken sort? Jag hoppas på den ätliga….

0

Tony S

17 sep 2006 kl. 13:32

Det ser ju ut att vara fläckfingersvamp, Ramaria sanguinea. Den blir vinröd i skador eller vid tumning. Ganska sällsynt art tror jag. Nog bäst att inte äta den i alla fall.

http://www-umea.slu.se/miljodata/webrod/ekkatsv/svvisa.asp?nr=512

0

Birgit

17 sep 2006 kl. 16:50

Åh, vad roligt! Då kanske jag kan skriva till Naturvårdsverket och tala om att den finns där. Jag håller nämligen på med en privat, mycket amtörmässig inventering på ett litet område alldeles intill där jag bor.

0

Elisabeth Jansson

17 sep 2006 kl. 17:12

Hej Birgit!

Jag håller på rent amatörmässigt att inventera fingersvamparna i det området jag bor.
Den svampen som du hade bild på har jag aldrig sett.
Var i Sverige bor du och i vilken typ av skog hittade du den.
Granskog, ek, bok?
Jag fotograferar mina svampar också.
Om du har flera fingersvampar Ramarior så finns det en kille som heter Lennart Söderberg som är intresserad av att få torkade svampar och beskrivna, gärna fotade.
Han examinerar dem och är nog den som är duktigast i Sverige.
Hör av dig!

0

birgit

17 sep 2006 kl. 18:32

Platsen är belägen i Trångsund, som ligger i Huddinge kommun, Stockholms län (södra delen). Mycket tall. Även gran med inslag av löv särskilt ek och asp. Svampen på bilden tog jag tyvärr inte med mig hem utan lät den ligga kvar. Idag var jag emellertid ute igen och hittade en till som jag tror är samma, men inte så fin som den första. Den har jag i kylskåpet! Är du intresserad så hör av dig till birber@telia.com. Dessa två ex är de enda jag sett.

Färgerna blev inte bra

0

Tony S

17 sep 2006 kl. 18:55

De nya bilderna visar inget vinrött alls. Jag misstänker att det var färgåtergivningen som blev fel på den första bilden. Det är istället bara som svampen är torr i spetsarna?
Om det var samma art du hittade på de senare bilderna, så tror jag inte att det är fläckfingersvamp längre. Vilken art det istället handlar om vet jag tyvärr inte.

0

birgit

17 sep 2006 kl. 19:00

Ja, ja Tony, säg den glädje som varar. Jag fick iallafall vara glad en liten stund och jag är tacksam för det lilla! Ha´de!:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone