gråmusseron heter streckmusseronen på norska, det är inte det du tänker på? vad är annars det vetenskapliga namnet för gråmusseron?
den har lite gula toner på skivorna och foten..men det är inte så att den gulnar när man tummar eller så. KOllar i en norsk svampbok, där finns två bilder på streckmusseronen, den ena med exemplar med tjocka fötter, och den andra bilden ex med smalare, som de jag har hittat. Har man nyligen funnit att det finns olika arter av denna musseron eller? (vägrar kasta min skörd, men vill heller inte dö).
Är det verkligen ingen här som plockar treckisar till mat och kan säga bu eller bä om dessa?:)
Jag är inte heller någon expert men tycker definitivt att foten på den svamp man ser foten på i bild 1 har den gulaktiga tonen som streckmusseronen har. Oftast är det bara den övre halvan av foten som är gulaktig. Jordmusseronen har mycket “filtigare” hatt och saknar gulton. Nu smakade de ju milt så då är det inte gallmusseron men annars tycker jag gallmusseronerna ofta har en mycket spetsigare puckel och är mer oregelbundna i formen på hatten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.