Hej
Trodde att jag hade hittat kantareller! Men väl hemma blev jag osäker. Dessa fanns i mängder i en syrenhäck med barrträd inblandat. längs vägkanten hos en av grannarna.
Under barrträdet växte det vad jag tror är blodchampinjoner (en annan fråga/tråd om dem). I Sjöbo kommun i Skåne. Närmare sagt i Eggelstad.
Skivorna var inte krusiga/vågiga och färgen är mörkare, mer brun än jag förknippar med kantareller.
Artbestämningshjälp kan det vara Rödbruna Trattskivlingar
Har nu varit och tittat på din hemsida Irene (http://www.swefungi.se/PAGES_AZ/Lepista_inversa.html )
Ser att på din bild kan man tydligt se de små “smutsfläckarna” som fanns på mina svampar också. Som mörkbrun skorv. Går inte att skrapa bort. Dessa fanns på mina svampar även - utöver jorden.
Norra Skåne i en lövskogsdunge nära park
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.