I måndags hittade hundrastande hustrun en fin grupp med streckmusseroner. De var inte riktigt så klena som Elles, och inte så puckliga, men några var en aning åt det hållet. Hon kunde då inte ta med några hem, så de flesta fick stå kvar, några få ligga! Några i gänget ses på första bilden.
Idag var det min dag, och jag kollade ett oftast ymnande streckmusseronställe där det nu bara fanns en enda – en ngt åldrad bjässe! Hattbredd nästan 170 mm – trots att kanten börjat rulla sig uppåt/inåt, värsta fotdiametern 36 mm! Bild 2 och 3. Den fyllde bra.
Alla (utom jag och hunden) var vid hemkomsten tämligen stelfrusna och det gällde att rensa streckmussarna innan de tinade för mycket.
Vad, rensar du alla dom där, sa hustrun, vi har ju massor av svamp i frysen. Ja, men dom här är så goda – och du behöver inte alls smaka. Det ska jag visst det!
Det blev blandsvamp av klassisk lärkpastejmodell - men tvärtom. Två rökslingar, tre frostisar och många streckmussar.
Att streckmussarna finns så här års är enligt reglerna Lena, att de inte funnits tidigare är mycket ovanligt. Vi har blivit helt utan matsvamp i år, förutom i tur och ordning några dussin vårmussar, 13 kantareller, några liter mandelkremlor, några få gryn- och aspsoppar. I övrigt absolut ingenting förrän nu vid vinterns början, då rökslingar, frostisar och gryniga har stått för en del färskvaror. (Några gröna äggkremlor har faktiskt kommit de senaste veckorna…)
Jag har aldrig varit med om ngt liknande!.:(... och hoppas slippa vara med om det igen! (Men jag vill hänga med ännu några år!!!)
Ja det har varit ett märkligt svampår, många arter har lyst med sin frånvaro ( ätliga och oätliga ) och vissa arter har förekommit rikligt.
Som sagt, jag hoppas att nästa säsong blir lite roligare för alla och jag förmodar att de flesta har lager i frys och burkar så ingen behöver sukta. Men det är ju sökandet som är så roligt !
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.