0 1322 visningar

6 svar

Vilken lav?

Madde Småland

21 nov 2013 kl. 20:01

Såg igår denna lav vid en vändplan i slutet av en grusväg så växtplatsen är relativt öppen. Närmsta träd är gran och björk.
Den vanligaste laven i mina trakter bör vara fönsterlav (om jag förstått det rätt) men är detta fönsterlav eller vitgul renlav? Går det att se på bilderna? Just på den här växtplatsen fanns det inte mycket utan bara 3 små ytor.

Anledningen till att jag frågar är att jag letar efter lämpligt skogsmaterial till en krans och vill inte riskera att plocka ngt som är ovanligt/ mindre vanligt för landskapet.

Tack på förhand:)

0

Jan A, Uppsala

21 nov 2013 kl. 21:25

C. arbuscula, alltså den gulvita.

0

Madde Småland

23 nov 2013 kl. 02:08

Tack Jan! Anade att du kunde sitta inne med svaret:-)

0

Skogsfrun i Obbola

23 nov 2013 kl. 08:13

Varför inte grå renlav, C. rangiferina? Jag ser inte något gult inslag på bilderna.

0

"JAS" Helsingborg

23 nov 2013 kl. 10:46

Varför inte Hedrenlav, Cladonia portentosa? Den verkar växa i sand/grusmark!

0

Tony S

23 nov 2013 kl. 15:28

Tror på första förslaget, gulvit renlav. Ensidigt böjda grenar, svagt mintgrön ton.
Grå renlav har mer rent grå färg.
Hedrenlav har grenar som spretar åt alla håll.

0

Madde Småland

12 dec 2013 kl. 11:31

Tusen tack för era förslag! Har inte haft möjlighet att svara förrän nu. Hittade en hel del lavar som var uppsprunget av djur så jag kunde plocka lite av det.
Hittade även fler sorters lavar som gjorde att jag kunde jämföra fyndet på bilden med andra arter så är nu nästan helt säker på att bilden visar den gulvita, C. arbuscula.
Tack än en gång :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone