Läste någon gång i somras om en tredje fästingburen sjukdom. Det läskiga är att symptomen liknar borrelia (om jag minns rätt) och behandlingen är den samma, men borreliatest ger inget utslag så den missas ofta. Kanske den är orsaken till att en massa människor hävdar att de har “kronisk borrelia” trots att proven inte visat något?
Jovisst, men det är ju p.g.a. borreliatest är negativt. Precis som det är vid den här andra infektionen.
Jag hittade den här sidan. I högermarginalen finns några fästingburna sjukdomar beskrivna. Jag tror den jag läste om är borrelia miyamotoi.
Det finns fler sjukdomsalstrande fästingbasilusker än de som nämns där också. Flera typer av rikettsia t.ex. Försök få dem att testa för annat än borrelia på vårdcentralen!
På infektionskliniken i Lund tror man inte på den “nya” fästingsjukdomen. Ännu, kanske man får tillägga?
Jag var där nyligen med min mamma som fått neuroborrelios.
Kronisk b betraktas bara som falsk i Sverige, inte i Tyskland och Holland.
Akta er som fan för fästingar. Apoteket har fästingspray numera.
Behandlingen för den sjukdom jag läste om, som jag tror var b. miyamotoi, är ju samma som för vanlig borrelia, så det är inte konstigt om de som åker utom lands och blir behandlade för vanlig borrelia blir friska.
Buffy, den där sprayen, vad är det för något? Antar att den är “giftig” för oss också?
Jag är livrädd för fästingar eftersom jag fått mitt liv förstört av en liknande infektion i kombination med felbedömning i vården, även om jag inte blev smittad av fästing. Det har tagit 25 år att komma tillbaka även om jag fortfarande inte är som förut. Många förlorade år, förlorade möjligheter och förlorade pengar. Jag har varken ork eller tid att göra om den resan, så jag fullständigt skiter på mig om jag får en fästing.
Det finns några olika, bl a denna: http://www.apotea.se/nof%C3%A4sting-f%C3%A4stingspray
Den har inte några riktigt farliga ingredienser, inte som sånt man har till hundar och hästar. Såna medel räknas som för giftiga för människor.
Det låter helt avskyvärt, det du har gått igenom =(
Tack, Buffy. Ja, kul har det inte varit. Det värsta är kanske biten med att det inte hade behövt gå så illa om jag fått akut vård, det känns så, ja, onödigt. Tyvärr är jag nog inte ensam om att ha upplevt något sådant.
Nä, sprayen låter inte så farlig. Har du provat den? Jag har ivf vaccinerat mig mot TBE nu, eller jag har en spruta kvar att ta innan jag har fullgott skydd, men det är fixat till sommarn.
Jag använde sprayen i somras och fick ingen fästing när jag använde den, men jag brukar inte få många fästingar trots att jag bor i ett fästingrikt område (NV Skåne, kusten).
Det är utomordentligt sorgligt när vården gör felbedömningar av typen “åh men det där är bara lite hudborrelia (sjukdom som uppfanns där och då av just den läkaren) och inget att bry sig om”, som min mamma fick höra när hon först sökte med ett jättestort bullseye-utslag efter en fästing.
Det dröjde hela sommaren och halva hösten innan hon fick rätt behandling.
Så man ska vara försiktig i fästingmarkerna, absolut.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.