En skoluppgift. Identifiera arter inom en kvadratmeter.
Jag tror det är en svamp med åsar. För svampar med åsar hamnar man mest bland kantareller (tror jag). Navling är mycket svagt definerad (om det är en navling).
‘Vanlig’ kantarell (Cantharellus cibarius) har oftast för bred fot at döma av bilder tycker jag.
Växer i område med mycket blåbärsris (tall, gran, enstaka björk). I bakgrund husmossa, kvastmossa.
Har bokstavligen bläddrat igenom alla svampböcker i biblioteket.
I närheten växer något som jag bestämt är en flåhätta (Mycena epipterygia, tredje bild).
/S Andersson
flåhätta Mycena epipterygia
Tack för hjälpen.
Vecknavling kan se ut på många sätt upptäcker jag när jag letar.
Här är en bild (bland flera) som stämmer bra dock.
http://www.pbase.com/bister/image/138437292
Varför frosthätta över flåhätta ?
Bildmässigt verkar det hugget som stucket och båda kan växa i samma miljö (barr eller lövskog).
Är det något jag kan säga säkert, så är det att din hätta inte är flåhätta. Den har klibbig hatt och fot. Foten är blek och nästan alltid med en gul ton.
Tack för det. Jag hade nästan ignorerat färg och enbart gått på form för att 1) vid letande hittade jag ett otal färger 2) läst i svampböcker att färg ofta kan variera (inte specifikt för flåhätta men för andra)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.