0 1604 visningar

6 svar

Hjälp identifiera, blek trattkantarell ?

S Andersson

2 dec 2013 kl. 18:16

En skoluppgift. Identifiera arter inom en kvadratmeter.

Jag tror det är en svamp med åsar. För svampar med åsar hamnar man mest bland kantareller (tror jag). Navling är mycket svagt definerad (om det är en navling).

‘Vanlig’ kantarell (Cantharellus cibarius) har oftast för bred fot at döma av bilder tycker jag.

Växer i område med mycket blåbärsris (tall, gran, enstaka björk). I bakgrund husmossa, kvastmossa.

Har bokstavligen bläddrat igenom alla svampböcker i biblioteket.

I närheten växer något som jag bestämt är en flåhätta (Mycena epipterygia, tredje bild).

/S Andersson

flåhätta Mycena epipterygia

0

Hans v E

3 dec 2013 kl. 10:42

Troligen vecknavling och frosthätta.

0

S Andersson

3 dec 2013 kl. 11:42

Tack för hjälpen.

Vecknavling kan se ut på många sätt upptäcker jag när jag letar.

Här är en bild (bland flera) som stämmer bra dock.
http://www.pbase.com/bister/image/138437292

Varför frosthätta över flåhätta ?
Bildmässigt verkar det hugget som stucket och båda kan växa i samma miljö (barr eller lövskog).

0

Irene A

3 dec 2013 kl. 11:58

Är det något jag kan säga säkert, så är det att din hätta inte är flåhätta. Den har klibbig hatt och fot. Foten är blek och nästan alltid med en gul ton. Kolla bilder på Google av Mycena epipterygia.

0

Novisen

3 dec 2013 kl. 13:28

Jag tycker det ser ut som en långt gången rödgul trumpetsvamp.

0

S Andersson

3 dec 2013 kl. 18:32

Är det något jag kan säga säkert, så är det att din hätta inte är flåhätta. Den har klibbig hatt och fot. Foten är blek och nästan alltid med en gul ton.

Tack för det. Jag hade nästan ignorerat färg och enbart gått på form för att 1) vid letande hittade jag ett otal färger 2) läst i svampböcker att färg ofta kan variera (inte specifikt för flåhätta men för andra)

0

S Andersson

3 dec 2013 kl. 18:39

Jag tycker det ser ut som en långt gången rödgul trumpetsvamp.

Tack. Åsarna är där men jag hade sett den i svampböcker och förkastat pga djup navling och färg.

Vecknavling ser mer sannolik ut för mig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone