0 371 visningar

9 svar

Dagens fynd.

Jan A, Uppsala

3 dec 2013 kl. 18:18

I den gräs- och starrbevuxna strandzonen runt ett ”skridsko”kärr som varje vinter däms upp till glädje för byns och byskolans mindre barn – och en del rätt så stora – hittade jag under dagens hundrastning tusentals (förmodligen något fler!) vackra (så här års – och speciellt detta år- är nästan alla svampar vackra) tämligen små svampar. En hel del stora tallar (och en del björk) växer strax utanför zonen.
Det enda jag kan komma på är någon nagelskivling, t.ex. kanel-.  Har sett Gymnopus pusillus ”förr” – på den en då den var en Collybia – men aldrig med så kraftigt och vackert färgade skivor!  Men kan det vara något annat? 
Några ex fick följa med hem och övernattar i kylen, inväntande ”dagsljuset”.
En del riktigt dåliga och en del något mindre dåliga bilder blev det dock på plats. 

0

Jan A, Uppsala

3 dec 2013 kl. 18:21

Några till…

0

Jan A, Uppsala

3 dec 2013 kl. 18:22

Dagen hade dock redan bjudit på en annan överraskning, en för mig helt ny och annorlunda lokal för fyrflikig jordstjärna (nästan alla dessa var dock femflikiga) vid stubben efter en för 3-4 år sen bortgallrad gran i en iö ren, yngre tallskog.

0

Jan A, Uppsala

3 dec 2013 kl. 18:24

Och på kvarglömda avverkningsrester efter björk fanns vackra zontickor av varierande utseende, på glömd sälg snygga borsttickor.

0

Jan A, Uppsala

3 dec 2013 kl. 18:26

Inte långt därifrån finns ett hyfsat stort stenblock (kanske 70-80 kubikmeter) bevuxet med allehanda alger, lavar och mossor. Mosspassageraren såg jag först hemma på skärmen!  Det blir återbesök vid bra väder…

0

Jan A, Uppsala

9 dec 2013 kl. 12:06

Ingen som kan eller vill säga vad som växer/växte i kärrkanten?
Det är givetvis inte den jag svamlade om – sporpulvret är ingalunda vitt eller i närheten därav!
Det är mycket vackrare än så! Här på vitt porslin (sista bilden).

Men först en biotopbild från i torsdags. En del av snöflingorna/-flaken, som föll knappt 2½ minut senare, var mer än fem cm breda men bara en enda kristall tunna!

0

Tony S

9 dec 2013 kl. 16:38

Kanske blek toffelskräling, Tubaria conspersa.

0

Jan A, Uppsala

9 dec 2013 kl. 17:28

Tack Tony, inte omöjligt – t.o.m. ganska möjligt;)
I augustislutet 2011 (Tråden”Utrops- och frågetecken m.m.”) fick jag samma svar av Irene på svampar som inte var speciellt lika dessa, men årstiden var onekligen en helt annan!  De nypåhittade finns dock i en helt annan miljö och växer tämligen annorlunda.  Ett par gubbnävar finns torkade/kollektade! 

0

bo e

10 dec 2013 kl. 16:23

tänk att det fortfarande rapporteras fynd

trevligt

Dina “skrälingar” eller vad det nu kan vara liknar en del som jag såg i granskog vid det som här i Örebro blev sista svamputflykten
1 december
men jag kommer inte på något bättre än att kalla dem skrälingar heller
några finfina rökslöjskivlingar och trattkantareller fick följa med hem oxå

0

Jan A, Uppsala

10 dec 2013 kl. 18:45

Vad då fortfarande?!
Om du Bo bara visste vad jag hittat idag!.;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone