0 328 visningar

5 svar

I väntans tider

Lena M

7 dec 2013 kl. 15:51

på en ny säsong 2014.
Vad drar ni för slutsatser av den gågna ?
Är det någon som kan säga att den varit toppen och har ni gjort några spännande, nya fynd ?
Jag kan inte komma på att jag har hittat någon ny art men saknat desto flera.Glädjan nog så fick vi karljohan i år, man annars sparsamt av det mesta förutom rödgul trumpet.
Det vore kul att få en sammanfattning av svampåret 2013.

0

anithaumeå

7 dec 2013 kl. 17:25

Ganska bra med kalle o tallkalle i början på säsongen. Sedan dött.

Ovanligt dålig kvalitet på trattisarna.

Mycket rödgul trumpet - fina.
Mindre tillgång på svarta.

gulisarna - ska inte klaga.

0

"JAS" Helsingborg

7 dec 2013 kl. 18:07

Hej på er :9 Vi i vissa delar av Skåne har varit lyckligt lottade. Har under säsongen hittat ett par riktigt sällsynta arter en hel del ovanliga spindlingar.Vi hade tur med senhöstvädret oxå för det drällde av vaxingar några veckor:) När det gäller matsvamp så har jag plockat en hel del kremlor och för första gången har jag kremlor på lager, en del svart trumpet och massor av stensoppar i olika varianter och massa blodsopp, jag har soppar så det räcker i många år i burkarna :) När det gäller sopparna har vi haft ett fantastiskt säsong, jag har hittat 29 arter och då har jag inte räknat med mer än tre strävsoppar de andra har jag helt enkelt inte brytt mig om. På det hela taget så är jag riktigt nöjd med säsongen förutom att jag inte fick fylla på kantarellförrådet och att jag nästan inte gjort några fynd med myxomyceter vilket så klart drar ner värdet på säsongen men å andra sidan är de ju inte svampar ;)

0

Grethe F

8 dec 2013 kl. 10:30

Jag håller med Jas fast trattkantarellen kom mycket sent här,Jag tycker jag så en del svamp som inte brukar vara i skogen det var roligt, KJ var där gott om en kort tid.Ser fram emot ett bra år

0

Stina Nordsjälland

11 jan 2014 kl. 18:24

Jag kan bara tillsluta mig. Riktigt bra säsong för Karl-Johan og fårtickor i de trakter som jag besökt.
Årets svampupplevelse fick jag i en helt nyt (hemligt) område, långt hemifrån, där det hade kommit några kraftiga åskskurar.  Fann en skog av den helt riktiga slags och kunde plocka Karl-Johan från morgon til kväll. De stod överallt. Ett helt eldorado som jag fortfarande kan drömma om om natten.

Annars tycker jag at det har varit magert med alla typer kantareller, likaså magert med taggsvampar och trumpetsvampar. De långsamtväxande arterna kunde väl inte klara 8 torkperioder av ca. två veckors varighet, som har varit realiteten i södra og västra Sverige, där jag kommer.

Men allt i allt är jag nöjd med säsongen, även om det var lite ensidigt med mycket soppar og lite annat.

Årets roligaste fynd fann jag den 30. november i Gribskov,(Danmark)  En perfekt Karl-Johan på ca. 300 gram. Det var skojigt att ta hem från julmarknad och steka sig en färsk K-J.

Gläder mig till en ny säsong.

0

Madde Småland

11 jan 2014 kl. 18:35

Fanns mängder av K-J här hemma också men tyvärr hade jag bara tur på min första runda. Då fanns det inte en enda larv i någon av svamparna men efter det var alla angripna :(

Kantarellerna såg ut att få en bra start men de torkade bort innan de växt till plockbar storlek.

Trattisar och sotvaxingar kom också igång en kortare period men även de torkade bort så över lag var det ingen bra säsong här hemma :( Har inte hittat så mycket andra ätliga arter inte heller så många andra spännande fynd. Hoppas verkligen att det här året ger bättre resultat :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone