0 560 visningar

5 svar

Gymnopus på granved

Jan Olsson

12 dec 2013 kl. 14:53

De två senaste åren har jag funnit denna nagelskivling på granlågor med klibbticka. Av bilden framgår förhoppningsvis att foten har rikligt med grova hår. Kan inte artbestämma denna. Någon som har ett förslag?

Nagelskivling på murken granved

0

Karl S

12 dec 2013 kl. 18:11

G. confluens?

0

Jan Olsson

12 dec 2013 kl. 20:58

Tro inte det då den inte har tätt med fina hår på foten utan har glest med tjocka upp till flera mm långa hår. Vidare är lamellerna inte täta utan påfallande glesa. Sporerna är avlånga, nästan cylindriska eller smalt dacryoida 4,5-5,5/1,5-2,5 um. Cheilocystider med flera utskott, en del upp till 30 um långa. Granved är kanske en något missvisande då mina svampar växte på granlågor som vilade på sina grenar ca metern över marken.

0

Jonas, Schweiz

12 dec 2013 kl. 21:28

Någon Mycena kanske?

0

Hans v E

12 dec 2013 kl. 21:40

Jag skulle säga acervatus.

0

Jan Olsson

12 dec 2013 kl. 23:23

Det är väl kanske troligt att mina svampar är avvikande exemplar av någon vanlig art och G. acervatus är nog en god kandidat då den ju växer på barrved. De glesa skivorna och hårigheten på foten som bäst syns på gruppen till höger är ju inte vad man förväntar sig av denna art. Sporerna är också mindre än någon art som beskrivs i Funga Nordica. Jag har samlat mycket av svampen som jag upptäckte på en gran förra året året och i år funnit på två granar i samma område Ovandelen på Halleberg.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone