En resupinat brun ticka som växte på en liggande granstam (inte 100% säkert). Den är ganska mjuk och ungefär en halv cm tjock. Har ingen aning i vilken riktning jag måste titta. Fick tyvärr inget sporprov av svampen. Under mikroskop ser jag hyfer som är starkt inkrusterade. Behöver hjälp igen :-)
Ok jag har gjort några bilder, men har mycket svårt att mikroskopera tickor, helt utan erfarenhet. Tyvärr kunde jag inte avgjöra om den har skeletthyfer eller söljor. Junghuhnia låter interessant, men jag har inte sett några skeletocystider. På bild 1 syns något som ser som cystider som simmar i vattnet. Jag tog hem svamparna i aluminiumfolia men tyvärr syns under mikroskopet massor med olika sporer och jag vet inte vilka som hör till svampen…
Kul att du fick till en bild!
Då kanske någon som är van vid att mikroskopera tickor kan berätta vad vi ser.
Jag tycker också att de är svåra att tolka, och tickor har ovanan att suga åt sig alla möjliga sporer från omgivningen..
Tycker mig i alla fall se en skeletocystid, bifogar ny bild med pil :-)
Tack för hjälp!
Jag undrade också om det är en skeletocystid, fast det var den enda som såg ut så här och på Klas bild ser det ju ut som om det skulle finnas många såna… Jag undrar vad det då kan vara annars för en ticka?! När jag tittar i Pilze der Schweiz Band 2 då finns det inte särskilt många som ser ut så här. Producerar tickor också sporer på vintern eller är det bara Corticiaceaer som gjör det?
din coll. kom idag och jag har tittat på den utan att kunna ge den något namn. det är 2 st svampar en mörkbrun och död ticka monomitisk och den har söljor,inga sporer. Sedan är den övervuxen av annan svamp, den ljusbruna luddiga som är utan söljor, och även den utan sporer, så tyvärr,men det var värt ett försök
Jaha, det var synd. Men tack så mycket att du försökte Klas. Jag hade inte märkt att det var 2 svampar. När våren kommer ska jag säkert titta efter tickan igen. Jag har i vintras försökt att titta lite på tickor under mikroskop, men jag hittar nästan aldrig sporer. Brukar tickor vanligtvis också producera sporer på vintern?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.