0 1046 visningar

13 svar

Esket, Råå, HBG idag

"JAS" Helsingborg

29 dec 2013 kl. 20:34

Serie 1. Hypocreopsis riccioidea, Trollhand. Sweden, Skåne, Råå, Esket. 2013-12-29.

Håll dig i :)

0

"JAS" Helsingborg

29 dec 2013 kl. 20:39

Serie 2. En väldigt gammal kuddticka. Phellinus punctatus, som håller på att falla sönder. Och Pappersgröppa, Byssomerulius corium.

0

"JAS" Helsingborg

29 dec 2013 kl. 20:41

Serie 3. En liten jäkla hätta som jag vill ha förslag på. och så två bilder på Snurrkrös, Exidia recisa.

0

anithaumeå

30 dec 2013 kl. 13:17

Snygga bilder - som vanligt ::))

Speciellt snurrkröset med droppen.

0

Jonas, Schweiz

30 dec 2013 kl. 17:45

Byssomerulius corium kände jag inte till, tycker dän är lite lik Irpex lacteus. Hur känner man bäst igen Pappersgröppa?
Trollhand är tyvärr mycket sällsynt i Schweiz :-(

0

Irene A

30 dec 2013 kl. 18:12

Pappersgröppan är tunnköttig med ett fint vindlat hymenium som blir i det närmaste slätt vid intorkning

0

Jonas, Schweiz

30 dec 2013 kl. 18:23

Ok tack Irene!

0

"JAS" Helsingborg

31 dec 2013 kl. 09:48

Är du säker Jonas, på att trollhand är sällsynt. Det var den i Sverige oxå till för några år sedan då vi svampguidsforumister gav oss ut på jakt efter den och upptäckte att den finns i stort sett hela landet och att den bara hade varit förbisedd. Den är numera vanlig i Sverige! Det r inte så många som har lust att ge sig ut i vide/sälg träsk med risk för att bli blöt upp till midjan överfallen av de verse stickande insekter om man inte vill ge sig ut i smällkalla vintern på bräcklig is vill säga ;) Ut och leta Jonas :)

0

Jonas, Schweiz

31 dec 2013 kl. 20:39

Enligt swissfungi.ch är den sällsynt i Schweiz och även rödlistad. Kanske den riktiga typ av livsrum är ovanlig i Schweiz. I min närhet finns det nästan inga såna våta videskogar. Men det är nog så med många svampar att dom är vanligare än man tror kan jag tänka mig. Om jag kommer förbi ett tänkbart trollhandställe någon gång ska jag säkert kolla efter den :-)

0

anithaumeå

31 dec 2013 kl. 22:41

Då får du kolla ordentligt.
De är svårare att se än vad man kan tro.
Mycket för att många tror att de är större än vad de är.

0

mumrik

2 jan 2014 kl. 04:55

Häftig bild, den första på trollhanden. Ser verkligen ut som händer.

0

Jan A, Uppsala

2 jan 2014 kl. 08:49

Äsket var fint på 70- och 80-talen - när jag hemsökte Skåne på grod- och hasselmus"jakter” m.m.  Tyx vara givande också nu!
Så där fina trollhänder har jag inte sett sedan -09…

0

"JAS" Helsingborg

2 jan 2014 kl. 11:40

Området Esket/Äsket är sedan 2013 avsatt som naturskyddsområde :) Jag har hittat minst tre ovanliga (då räknar jag inte trollhand även om jag här hittade de första för Helsingborgs kommun)
svampar där och en “ny” för Sverige.
Har tyvärr inte sett några inventeringslistor (har i och för sig inte letat efter sådana heller!) av groddjur från området men det kryllar åtminstone av vanlig groda här och jag varje gång jag är där höst/vinter så ser jag stjärnsnor :)

0

Henrik

8 jan 2014 kl. 00:03

Va häftig trollhanden var! Den vill jag gärna se.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone