0 347 visningar

5 svar

Identifiera flugsvampar och kremlor + komisk bonusbild

Nickname

17 sep 2006 kl. 16:56

Jag tänkte försöka lära mig att identifiera rodnande flugsvamp, men lyckas inget vidare.
Kan någon se på min bifogade bild om det är någon sådan där.
Den högra blev rodnad i hattköttet när jag bröt den.
Jag såg inga volvor till någon av dem.
Jag förstår nog inte var man ska ta på köttet, eller hur mycket de ska rodna, och vet inte hur panterflugsvamp gör om jag petar på dem för att jämföra.

På andra bilden är det några kremlor.
Är det grönkremla till vänster? De i databasen ser inte så gröna ut.
Och den andra, vad kan det vara, har massor av sådana, de är liksom rundare än andra.
Den tredje är beigegul, den fjärde är röd och gul blandat på något sätt.
Hoppas att även denna bild blir ok, fötterna är helt vita på allihop, så om de ser röda ut, säg till, för då visar bilden fel.
När jag letar kremlor i databasen, så tycker jag ändå att det är svårt att skilja mellan många av kremlorna.

Tredje bilden visar hur det gick när jag skulle ta kort på några fina flugsvampar, hörde ett dundrande och så studsade hunden in i bild.

0

Hundbilden

Annika Eriksson

17 sep 2006 kl. 17:02

Herrejiiiseees - sanslöst bra bild - på hunden! Gå in på http://www.expressen.se och lägg in den som bidrag till fototävlingen…

0

Hundbilden2!

Nina A

17 sep 2006 kl. 17:04

och skicka in den till tidningen Metro!!dom har en tematävling med just temat “fånga rörelsen”

http://www.metro.se !!

kan inte hjälpa med flugsvamparna dock tyvärr:)

0

Hunden

Nickname

17 sep 2006 kl. 18:29

Har man den här hunden, så får man den ena bilden efter den andra, som liknar den här :-)

0

Identifiera flugsvampar och kremlor komisk bonusbild

Tony S

17 sep 2006 kl. 18:45

Rodnande flugsvamp har många ansikten. Det gemensamma som man kan ta fasta på är just att de rodnar i skador. Titta noga på svamparna, så ser du att alla tre du har på bilden har små rosa tecken här och där. Om du har fått upp hela svampen, ser man det oftast lätt vid fotbasen.
Panterflugsvamp rodnar inte, dessutom har den rent vita små hylleflockar på hatten, vilket skiljer den från rodnande flugsvamp som istället har smutsvita-gråbruna flockar.

Kremlorna:
Den första ser ut att vara grönkremla.
Den tredje, med smutsgul hatt, bör vara en senapskremla.
Den andra och fjärde är kluriga, kanske någon av dem är gulröd kremla, Russula velenovkyi.

Läskig bild på hunden, ser spöklik ut.

0

Identifiera flugsvampar och kremlor komisk bonusbild

IreneA

17 sep 2006 kl. 19:42

Nick, om du tycker att det är svårt att skilja kremlorna åt, är ett steg på vägen att kolla vad de smakar, ett annat att titta efter vilka träd som finns i närheten. Berätta det gärna för oss också!

Jag är ganska övertygad om grönkremla (mycket skiftande i hattfärg),
den nästa har färger som passar in på sienakremla,
på den tredje är även mitt tips senapskremla,
och gulröd kremla verkar vara ett bra förslag på den fjärde

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone