Tittar man på bilder på nätet känns det som om slingerpicka, piggplätt och klyvporing kan se ut lite hur som helst och är svåra att skilja åt. Den här svampen är lätt att lossa från underlaget vilket borde utesluta klyvporing (enligt Ryman/Holmåsen). Den har cystider som stämmer precis med slingerpicka, men det finns väldigt lite information om piggplätt på nätet så jag är osäker på vad den har för cystider (hittade på ett ställe att de skulle vara tunnväggiga). Är det någon som har koll på dessa arter, eller har litteratur om cystider hos piggplätt?
så här står det i kommande stora svampboken (jaederfeldt) om piggplätt
Basidioradulum (Hyphoderma) radula Piggplätt
Piggplätten startar på veden med små fruktkroppar som växerihop, det är ett taggigt skinn som är vitt, grädd eller ockrafärgat. Man kan finna svampen på lövved, sporerna är korvformade och ganska långa, måtten är ca . 9-10 x 3-3,5 µ- Svampen har söljor, och cystider som är långa( de hittas säkrast i svampens yngsta delar) På mikrobilden är ett skalstreck 2,2 µ.
Jag är tveksam till klyvporing av flera anledningar. Dels står det i Ryman/Holmåsen att klyvporing ska vara hård vidvuxen, det är definitivt inte min svamp. Dels står det att cystiderna ska vara tunnväggiga, se bild av hur cystiderna, som är rikligt förekommande, hos min svamp ser ut. Jag tycker dessutom att min svamp snarare har någon form av slingrande porer, speciellt i kanterna, än platta taggar (det var det jag reagerade på i fält). Den har också en liten hattkant. Slingerpicka, däremot, ska ha tjockväggiga kraftigt inkrusterade cystider. Jag tycker inte att Jan A:s svamp ser ut riktigt som min. Det här verkar inte så lätt men jag tycker att cystiderna pekar åt slingerpicka, om de ringa uppgifter jag hittar om arterna stämmer.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.