Civilingenjör Herman Belin
står som skapare av en mycket snygg och välbehållen, stor svampkarta som länge funnits i mina gömmor.
Hur jag än söker på Internet får jag inget svar på vem han är.
På grund av svamparnas stjärnbelöningar m.m. skulle jag inte bli förvånad om det rör sig om ännu ett Cortin-alias..
Råden nedtill om bl.a. svampplockning i påse gör mig dock aningen osäker…
Bengt Cortins ”Den praktiska svampboken”(1940), under aliaset Gustav Umbrin, har jag givetvis!.;)
Någon som vet något om planschen?
Verkets hela titel är:
VÅRA VANLIGASTE ÄTLIGA SVAMPAR
jämte några viktiga giftsvampar
Svampkarta sammanställd av civilingenjör Herman Belin.
Förlag: AB Gunnar Wallén. Stockholm
Offset - Victor Petterssons Bokindustri AB - Stockholm (kapitäler)
Hittar inget årtal!
Hej Hittade denna lilla info om en Herman Belin i Svensk Botanisk Tidskrift från 1957 (om det är samme Belin) Boende då på Petterslundsgatan i Uppsala. http://books.google.se/books?id=V53PAAAAMAAJ&q=Herman+Belin&dq=Herman+Belin&hl=sv&sa=X&ei=DwjMUp6AJMam4AThkoG4AQ&ved=0CDgQ6AEwAQ
Hej! Jo han hette Herman Belin. Min farfar. Bodde på Petterslundsgatan. Återupptäckte en svamp som inte synts sen Linné. På en gräsmatta vid Saab Ana. Jobbade på Pharmacia. Varnade för antibiotikaresistens på femtiotalet. Målade planschen. Mikroskoperade med min son Felix Herman Belin med farfars mikroskop häromdagen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.