0 601 visningar

6 svar

Ja så kom snön

Lena M

10 jan 2014 kl. 10:14

men i onsdags såg jag lite olika bruna skivlingar.

B.l.a de här som växte på marken i hästhagen ? BIld 1

Så några små på en gren på marken, al tror jag. Bild 2 & 3

Vet inte vad de heter men säkert är det någon som har koll !

Små, bruna skivlingar ?

0

Irene A

10 jan 2014 kl. 10:57

Det är toffelskrälingar. De kan växa både på ved och multnande växtrester.
Eventuellt har du två olika arter där, furfuracea och hiemalis. De skiljer sig åt i formen på cystiderna.

0

Lena M

10 jan 2014 kl. 11:42

Hmm, var det sådana, igen. Det fanns gott om dem i hagen i.a.f.

Sen såg jag att jag lade in fel bilder på lilamusslingen på artportalen,de var från ett tidigare fynd /lokal, men de ser ju i stort sett likadana ut.

Tack för svar Irene, nu får vi gå i ide ett tag.

0

Irene A

10 jan 2014 kl. 12:44

Ja, -8, kulingvindar och yrsnö är inte kul, och värre blir det. Bra ändå att vintern dröjde såpass länge..

0

bo e

10 jan 2014 kl. 14:18

Här i Örebro plockade jag finfina ostronmusslingar igår, färska och fina på stubbar av sälg och något annat träd som jag är osäker på ?
I kanten av Svartån alldeles nära småbåtshamnen
Det fanns “hur mycket som helst” så jag tipsade en kompis att gå dit idag o ta det jag lämnade
Men idag är det minusgrader och ett litet lätt lager pudersnö eller rimfrost på alla tak och här o där på marken…
bara att invänta våren nu ...
god fortsättning på 2014 !

0

anithaumeå

11 jan 2014 kl. 10:32

Minus 12 och snön den faller.
Nu är det definitivt vinter.

Ca 3 månader senare än brukligt.
Skönt.

0

"JAS" Helsingborg

11 jan 2014 kl. 10:58

+ 6 g och regn, sol i morgon så då blir det en tur hoppas jag :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone