0 370 visningar

9 svar

Lite på hägg

Madde Småland

11 jan 2014 kl. 17:57

Nu är jag här med nya bilder igen. Först 3 fynd på hägg
Serie 1, vacker ticka där största var ca 8cm i diametern

0

Madde Småland

11 jan 2014 kl. 18:01

Serie 2, misstänker själv att detta är vinterticka (Polyporus brumalis) men tycker den är så liten, den största lite mer än 1 cm i diameter

0

Madde Småland

11 jan 2014 kl. 18:06

Serie 3. Ännu en ticka. Den största ca 4cm i diameter. Tyvärr är bild 2 lite suddig. Samma som serie 2 men större och med lite annorlunda utseende?

0

Även en på gran

Madde Småland

11 jan 2014 kl. 18:10

Serie 4 en stor ticka på grangren. Ca 35-40 cm lång

Blir jätteglad för alla förslag :)

Tack på förhand :)

0

Även en på gran

Jonas, Schweiz

11 jan 2014 kl. 19:00

Nr. 4 tycker jag ser interessant ut. Ser ut som en Phellinus, men jag känner inte till en Phellinus med detta utseendet på gran. I schweiz finns P. hartigii som växer på silvergran och sällsynt på gran, men den finns nog knappast i sverige. Men snart for vi väll veta vad det är ;)

0

Även en på gran

Jonas, Schweiz

11 jan 2014 kl. 19:01

1 skulle jag kalla Trametes versicolor och 2 och 3 Polyporus brumalis.

0

Även en på gran

anithaumeå

11 jan 2014 kl. 19:23

Bild 1 Vilka snygga sidentickor.

Jag tycker de är så svårfotade, men du lyckades bra.

0

Även en på gran

Irene A

11 jan 2014 kl. 19:44

Fyran är problematisk om det verkligen är gran? Ser ut som gran, men tickan liknar något jag sett på sälg och ev. asp, alltså någon variant av eldticka.

I övrigt håller jag med Jonas på 1,2,3.

0

Även en på gran

Madde Småland

11 jan 2014 kl. 23:05

Tack allihop :)
Irene, det är gran. Fanns även barr kvar på några gamla kvistar i toppen så jag är helt säker den här gången ;)

0

Även en på gran

Irene A

12 jan 2014 kl. 14:01

Har inget annat förslag än en död, eller iaf döende, klibbticka.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone