I de goda gamla dagar (Innan sekelskiftet) plockade jag massor av KarlJohan i de gamla bokskogarna. Efter sekelskiftet har jag kun funnit et fåtal på ställen, där det tidigare bugnade af dem i högsäsongen.
Jag har min egen- men bestämt inte vetenskapligt bevista- teori om, at dette främst är gå grund av mördarsniglarna. Mördarsniglarna gjorde ju sitt intåg i løvskogarna för ungefär 15 år sedan, och de kan nog finna dem så snart de stikker fram över jordskorpan.
Jag undrar om det är flera som har gjort sig denna tanke, och om det fortfarande finns landsdelar där mördarsniglarna ännu inte finns i lövskogarna, och om det i givet fall fortfarande kommer Karl Johab där?
Jag har aldrig sett några mördarsniglar i södra Sveriges barrskogar.
.
Jag plockade mängder av Karl-Johan omkring 30 augusti 2013 i bokskog, NV Skåne. Det var på en plats som annars ser mycket steril ut på marken. Jag har varit där ofta och aldrig sett ngn svamp alls där, men plötsligt stod där KJ överallt. Men många äldre ex var förstås snigelangripna. Där var även massor av blodsopp.
Man kan inte se skillnad på bruna skogssniglar och mördarsniglar med blotta ögat, så jag kan inte säga vilken sorts sniglar som finns i skogarna där jag går. Hemma i stan (Hbg) har vi massor av bruna/oranga sniglar som jag gissar är mördarsniglar eftersom de är så många och så fruktansvärt effektiva när det gäller att äta upp ens odlingsförsök.
Ja vilket ovanligt KJ-år det blev. Som du Buffy besökte jag en av “mina” bokskogssluttningar där jag oftast inte hittar någonting eller väldigt få KJ men ändå återkommer till p.g.a den vackra miljön.
Inte anade jag när jag parkerade bilen på vanliga stället att jag skulle få en upplevelse som nästan var religös. Jag hade bara tagit ett par steg när jag hittade den första gruppen med kallar och så fortsatte det. När baljan var full fick jag besinna mig,skulle kunna fyllt åtskilliga till. Detta var den 1sep och fortsättningen blev en kallesäsong man nog aldrig kommer att få uppleva igen. Vad gäller sniglarna tycker jag dom var färre än förut, kanske beroendes på vintern vi hade ifjor. Baljan på den bifogade bilden to en dryg timme att fylla :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.