0 631 visningar

19 svar

Omphalina sp

Sture Westerberg

15 jan 2014 kl. 16:00

Är det någon som kann denna art som växer på sphagnum teres.

mvhSture

0

Jonas, Schweiz

15 jan 2014 kl. 18:57

Hej Sture

Jag är inte alls bra med navlingar, men hittade en liknande svamp 2013 i norge, som kanske var Arrhenia philonotis. Lika är också A. onisca och gerardiana. Men kanske din svamp är någon annan art…
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=234720&fnr=1&sok=att&Start=400&Offset=50&4

0

Stefan J

15 jan 2014 kl. 19:54

Växer den i fjällen så får jag det till Cuphophyllus cinerella. Annars något anant.

0

Irene A

15 jan 2014 kl. 19:59

Märklig sak. Känner inte till någon Omphalina eller Arrhenia med det utseendet, dvs så vit fot.

Har egentligen inget förslag, får bara en känsla av en liten vaxskivling, och det finns faktiskt en beskrivning av en art som passar in, Cuphophyllus cinereus.
Men sen Elias Fries beskrev den, tycks ingen längre veta vad det är för art han menade. Vad sägs om det :-)

0

Irene A

15 jan 2014 kl. 20:04

Stefan, hann inte se ditt inlägg - håller med om ditt förslag :-)

0

Irene A

15 jan 2014 kl. 20:23

Förresten Sture, har du kollat mina invändningar på Artportalen?
http://www.artportalen.se/Media/Image/489403
och
http://www.artportalen.se/Media/Image/489402

0

Jonas, Schweiz

16 jan 2014 kl. 00:09

0

Sture Westerberg

16 jan 2014 kl. 13:12

Båda är mikrade i Göteborg, Ellen Larsson

Sture

0

Sture Westerberg

16 jan 2014 kl. 13:22

Fotat på Armasjärvimyran, Övertorneå, extremrikkärr

0

Irene A

16 jan 2014 kl. 14:42

Sture, vilka båda är mikrade i Göteborg?

0

Sture Westerberg

16 jan 2014 kl. 15:15

Olivspindling och Lactarius

0

Irene A

16 jan 2014 kl. 16:19

Det är inte såna på bilderna i alla fall..

0

Sture Westerberg

16 jan 2014 kl. 16:50

Då måste jag kontakta Ellen så de får titta på dom ingen.
Tack

0

Karl S

19 jan 2014 kl. 20:41

Har du kollat på Hygroaster?

0

SvenD

21 jan 2014 kl. 23:42

Hittar inte Cuphophyllus i Fu No vilket irriterar mig något! Kanske annat namn?

0

Jonas, Schweiz

22 jan 2014 kl. 03:32

Hygrocybe.

0

SvenD

23 jan 2014 kl. 19:35

Är Cuphophyllus cinereus = Hygrocybe lacmus? Cuphophyllus cinerella= Hygrocybe cinerella?
I så fall, varför används släktnamnet Cuphophyllus (finns inte i Dyntaxa!)?

0

Jonas, Schweiz

23 jan 2014 kl. 21:09

C. lacmus som jag känner är väll något annat än C. cinerella. Cuphophyllus (virginea, pratensis, flavipes…) är inte närmare besläkt med Hygrocybe och hör till ett eget släkte.
Till exempel:
“Molecular phylogeny, morphology, pigment chemistry
and ecology in Hygrophoraceae (Agaricales)”

0

SvenD

23 jan 2014 kl. 23:19

Tack Jonas, jag börjar förstå! Det är då tydligen så att t ex ängsvaxskivling i fortsättningen ska heta Cuphophyllus pratensis.
Kanske finns denna “utbrytning” i senaste Fu No? Jag har första upplagan 2008!

0

Irene A

24 jan 2014 kl. 09:11

Jag vet inte om det råder enighet om vad den gruppen vaxingar ska heta, även om det lutar åt att bli Cuphophyllus.
Ett alternativt släktnamn som har använts tidigare är ju Camarophyllus.

IndexFungorum har accepterat Cuphophyllus, men MycoBank har inte tagit ställning än.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone