Antrodiella verkar väl rimligt. Vad tror du om A. hoehnelii, strävticka? Ett alternativ skulle kunna vara A. onychoides, onyxticka, som har enkla septa. Dock har jag inte följt med utvecklingen när det gäller sydliga Antrodiella-arter, så det kanske finns mer att säga om detta än vad gamla “European polypores” kan stå till tjänst med.
Hej!
Tack för dit svar.
Jag tror det finns ganska många Antrodiella-arter här nere… fick några förslag av en tysk tickexpert som nämnde A. onychoides, A. genistae, A. pallescens och A. faginea. jag vet inte om dom också finns i sverige?! Det verkar som om dom flesta Antrodiella-arter växer parasitiskt på andra svampar, eller? Jag har nu beställt European Polypores, hoppas att den hjälper lite med tickorna…
A. faginea har ellipsoida sporer som inte är böjda som på din bild. Men de andra är kanske möjliga.
När det gäller nordliga Antrodiella-arter använder jag inte längre European Polypores utan en artikel av Miettinen, Niemelä och Spirin från tidskriften Mycotaxon (2006), vol. 96, s. 211—239. Förutom A. genistae finns alla nämnda arter med där (A. hoehnelii dock under namnet A. serpula). Jo, genista finns faktiskt med bland de tecknade sporbilderna.
Antrodiella-arter växer gärna med andra svampar, men inte nödvändigtvis på. Det varierar mellan arterna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.