Igår hittade jag Pycnoporellus fulgens på gran. Interessant är att arten har plötsligt blivit vanligt i schweiz som sista 20 år. För var den nästan inte känt alls här. Jag vet inte om något liknande också kan oberveras i sverige?
Och då hittade jag också Phellinus hartigii (dålig bild…) på silvergran, en svamp som nog inte finns i sverige.
Min första hittade jag 2006 på en dränkt, död, klen tall i kärrkant. Eftersom talliket finns c 15 m från en av mina allra enormaste rödgul trumpetsvamplokaler - och c 100 m från fantastiska blomkålssvamp- och svart trumpetmarker (åt olika håll) så har jag inte rapporterat den!..;) Alltför goda marker - och ohotade!
Därefter har jag hittat fler på tallar av liknande beskaffenhet och belägenhet, aldrig på gran…
I schweiz har jag bara hittad den på gran och nästan alltid tillsammans med Fomitopsis pinicola! Kanske någon interaktion mellan dom?
Den som jag skickade till Klas var helt resupinat, jag vet inte om P. fulgens kan växa så här…? Har inte tillräcklingt stor erfarenhet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.