I Dyntaxa finns två olika (?) musseronarter med samma svenska namn: Tricholoma album och Tricholoma stiparophyllum kallas båda rättikmusseron.(I Fu No står de som två olika arter, men syn. till T.stiparophyllum är T.album osv som även står som egen art).
Skulle vara trevligt om någon kunde reda ut begreppen! Tack!
Ja, det gäller att läsa noga..
Tricholoma album sensu lato (!) är ett kollektivt namn för en art som nu har blivit två.
Den som vi ska kalla rättikmusseron är alltså Tricholoma stiparophyllum.
Tricholoma album sensu stricto är en av dem som vi har kallat ekmusseron. Den andra som kan växa med ek, men oftast med bok, är Tricholoma lascivum. Trots detta är det Tricholoma lascivum som har fått behålla namnet ekmusseron.
Ganska förvirrande…
Tack för snabbt svar! Ser nu att jag i juni 2011 hade inne ungefär samma fråga och fick, ungefär, samma svar av dig, Irene. Visar att minnet är kort eller, hellre, att jag tagit “problemet” med musseronarterna på allvar! :-)
Vad jag förstår är alltså T.album utan svenskt namn!
Tidigare basade Prof. Nils Lundqvist över en kommitté som utredde svenska namn. Han och Olle Persson publicerade 1981 en skrift, Svenska Svampnamn, som på ett exemplariskt och pietetsfullt sätt redde ut djungeln av folknamn på massor av svampar och föreslog ett stort antal nya namn. Han jobbade senare, som jag hörde från honom, vidare på en ny upplaga.
Tyvärr har ingen fortsättning på deras verk sett dagens ljus. I stället har ett antal nya aktörer, med god kunskap om taxonomin men med (i min mening) mindre gedigna insikter i språketik och pietet kommit att prägla nydaningen av svenska namn.
Resultatet kan numera avnjutas bl a på Dyntaxa, vilket dessvärre har blivit något slags “politiskt korrekt” rättesnöre. Inom mitt område, Cortinarius, har det sålunda poppat upp den del namn som är så löjeväckande och missvisande att jag helt vägrar att ta dem i min mun, än mindre i mina böcker. Det är väl ungefär läget även för övriga grupper.
Det senaste jag känner till är att SMF försökt ta tag i det. Säkert tar man även hänsyn till Nils Lundqvists kataloger med historiska namnförekomster och förslag.
http://www.svampar.se/sv/svenska-svampnamn
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.