0 777 visningar

10 svar

Omphalina atrovelutina

Jonas, Schweiz

26 feb 2014 kl. 11:16

I ett äldre exemplar av den schweiziska svamptidskrift hittade jag en artikel över Omphalina atrovelutina. Arten liknar mycket en Camarophyllopsis och ska kanske också höra till detta släkte. Den växer framförallt i fuktiga ställen i skogar, gärna nära ask. Den ska vara vällit sällsynt.
I Svampbestämningsboken av Gröger stor det att O. atrovelutina är hittad i sverige. Men jag kan inte hitta den i Funga Nordica (1. upplagan), så jag undrag om den kanske har ett annat namn där?

0

Jonet

26 feb 2014 kl. 12:58

Känner inte till svampen men här står de som synonymer om jag förstår rätt.

http://www.mycobank.org/Biolomics.aspx?Table=Mycobank&MycoBankNr_=434626

0

Irene A

26 feb 2014 kl. 19:13

Omphalina atrovelutina är numera en Camarophyllopsis.

Jag kan tyvärr inte hitta någon svensk fynduppgift eller herbariekollekt som kan tänkas vara den - varken som Omphalina, Gerronema, Camarophyllus eller Camarophyllopsis. Det är möjligt att den gömmer sig under något annat Camarophyllopsisnamn, eller rentav är synonym med någon annan i det släktet.
Den betraktas tydligen som mycket sällsynt, men ännu har ingen kollekt blivit DNA-sekvenserad för att kunna visa att det verkligen är en egen art…

http://www.naturamediterraneo.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34929

0

Jonas, Schweiz

27 feb 2014 kl. 22:06

Tack för er information. Konstigt att det då stör “Schweden” i boken av Gröger… Bilderna på naturamediterraneo är samma som i svamptidskriften, dom är värkligen vällit fina. Det är inte första gången jag läser att man kan hitta Camarophyllopsis i lite fuktigare skogar med ask. Tycker arten är inte olikt C. schulzeri.

0

Stefan J

28 feb 2014 kl. 15:48

Den är mycket lik C. schulzeri
- bara mörkare (grå)brun jämfört med schuzeris ljusare och varmare färger. Under mikroskopet är de så lika att jag först inte begrep att att de jag hittat i Finland var två olika arter. Det var först då Slavomir Adamcic pekade ut skillnaderna för mig som det blev klart. De växte båda på samma äng som inte alls är särskilt fuktig.

0

Irene A

1 mar 2014 kl. 10:29

Hittade iaf en dansk fynduppgift här, med bilder också :-)
http://svampe.dk/soeg/rapportside.php?DKIndex=64875

0

Jonas, Schweiz

1 mar 2014 kl. 16:17

Roligt att du har hittat den Stefan! Finns det mera skillnader mot C. schulzeri? När jag tittar på bilder då tycker jag att skivorna är kanske lite längre nedlöpande än hos C. schulzeri?! Konstigt tycker jag att den inte är med i Funga Nordica (inte ens som synonym) om den ju är hittad i skandinavien (kanske för sent?).
Tack för bilderna Irene. Helt omöjligt för mig att skilja dessa från C. schulzeri. Här också en bild som jag tagit från C. schulzeri i bohuslän (eller vad jag har bestämmt så). I schweiz verkar C. schulzeri inte blivit hittad sedan 1998.

0

Jonas, Schweiz

1 mar 2014 kl. 16:24

Oh, vad liten bilden blev…

0

Irene A

1 mar 2014 kl. 21:37

Äsch, jag har ju inte skaffat den nyaste versionen av Funga Nordica. Kanske atrovelutina har kommit med i den senare upplagan med tanke på fyndet 2009 i Danmark?
I danskarnas svampeatlas nämner de i alla fall några saker som skiljer den från schulzeri, t.ex. den tydligare kontrasten mellan skiv- och hattfärg, och de kortare sporerna.
Hur noga de har examinerats i Sverige är förstås svårt att veta. Det är mycket tänkbart att atrovelutina finns med bland schulzeri-rapporter.

0

Joachim Krumlinde

2 mar 2014 kl. 08:57

Nej, atrovelutina är inte med i den nya upplagan av Funga Nordica. Det man har gjort är att lägga till ett antal nya släkten, men det ser inte ut som om man har reviderat alls i det gamla materialet.

0

Jonas, Schweiz

3 mar 2014 kl. 20:39

Tack för era svar. Det med kontrasten låter troligt och jag tycker det syns ganska bra på bilderna från naturamediterraneo.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone