0 393 visningar

10 svar

Förvårliga plättar m.m.

Jan A, Uppsala

26 feb 2014 kl. 18:34

I måndags och i går var det läge för en orienterande tomtkoll. 
Just precis samma taggplättar, Eichleriella deglubens, som Tony namnsatte 140101,
http://svampguiden.com/forum/visa/240502
hade utvecklats en del i sin skatsäkra nätbur på kanintaket.  Så såg de ut på nyårsdagen och så här ser de ut nu på sin askpinne.

0

Jan A, Uppsala

26 feb 2014 kl. 18:36

I samma skatskyddsrum har också piggplättarna på sin döda rönnpinne vuxit till sig och ser nu ut så här.

0

Jan A, Uppsala

26 feb 2014 kl. 18:37

Nästa dag kollade jag några färska sv.vinbärsbuskar, ”stagade” med klena, hemfröproducerade askslypinnar.  En av pinnarna lyste gulvitaktigt och fick följa med in till ateljefönstret.  Så här ser bebyggarna ut med mm-papper som bakgrund..  Jag kan bara få det till att vara unga, ännu oarmerade taggplättar.  Någon som tvivlar?

0

Jan A, Uppsala

26 feb 2014 kl. 18:39

Upplivad av fyndet traskade jag till våra egna, levande och betydligt grövre askar. En hade fällt en dödgren som någon bebodde, och jag trodde först att också det var taggplätt, men den ser nästan ut att ha porer!…
Vad är det?

0

Jan A, Uppsala

26 feb 2014 kl. 18:40

Så en snygg grupp av konsolformiga svedtickor (och antydningar till raggskinn) - och till slut ett förvårtecken.  De mandschuriska valnötspojkarna börjar nu få riktiga vårkänslor och vakna till liv. Flickorna avvaktar tills pojkarna är redo!…

0

Irene A

26 feb 2014 kl. 19:22

Det blev lite mycket på en gång här, men “taggplätten med porer” ser i alla fall ut som pappersgröppa. Det kan vara är såna på vinbärsbuskarna också, fast de är lite torrare och utslätade. Jo, jag tvivlar på taggplätt…

0

Hans v E

26 feb 2014 kl. 21:40

Hej Jan!

Ja, jag tvivlar på 3an och säger apropos mm-papper pappersgröppa.

0

Hans v E

26 feb 2014 kl. 22:10

Jag tycker svedtickorna på 5an ser mer ut som zonticka.

0

Hans v E

26 feb 2014 kl. 22:14

Nu såg jag att Irene också svarat pappersgröppa, men på 4an!

0

Jan A, Uppsala

10 mar 2014 kl. 12:30

Tack för tvivel m.m. Irene och Hans!  Jag har kollat vidare på både den grövre askgrenen och den klena askpinnen (inte vinbär) och köper pappersgröppan!
Ännu en gröppbild här.

0

Jan A, Uppsala

10 mar 2014 kl. 12:35

Och du tyx ha rätt Hans, visst är det zontickor, men de tråkigaste jag nånsin sett, nästan värre än tråkiga svedtickor! 
Jag vill se zonerade tickor åtminstone så här - eller så här:

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone