Hur fungerar den tjänsten idag ? Jag kommer inte ut på den utan hänvisas till att installera “silverlight ” , vad är det ?
Det enda roliga jag såg i mina marker i går var 1 ex. av scharlakansvårskålen som går i gulorange .
gulorg. scharlakansvårskål
Hej, Silverlight är lite förenklat ett tilläggsprogram för webläsare som är utvecklat av Microsoft. Ungefär som Adobe Flash. Jag har det redan installerat så jag vet inte om det finns länkar till nedladdning på Lässtyrelsens hemsida annars finns det här:
http://www.microsoft.com/getsilverlight/Get-Started/Install/Default.aspx
Tack för informationen Lena!
Jag har gått in och kollat på sidan och installerat Silverlight.
Silverlight fungerar tydligen bara till vissa kombinationer av operativsystem och webbläsare. Hos mig verkar det fungera iaf(använder Chrome).
Dom har snyggat till funktionerna till kartan och lagt till lite fler. Och kartorna laddas mycket snabbare än förut, sajten känns riktigt trevlig nu. Det ska nog gå att lära sig den också ;-)
Suck,dags att lära ett nytt system igen, varför ändras tjänsten så ofta ? Gävleborg hittar jag inte alls och när jag kommer ut på Dalarnas karta för att söka vidare så kan jag inte markera och öppna ex.vis Hofors.
Lite frustrerande, men kanske att det ljusnar så småningom !
Lena, jag förstår inte frågan..
Jag zoomar bara in området jag är intresserad av. Minns inte att det har gått att söka på ort/lokal tidigare heller?
Det kan man däremot göra på Lantmäteriets karta:
http://kso2.lantmateriet.se/#
Ahaa, nu har jag också hittat sökfunktionen för ort/plats! Fanns den i den gamla versionen…?
Det är några steg att gå innan man kommer fram till en markering:
Först klicka på fliken “sök”, sen markera “plats”, sen skriva namnet på platsen man söker, klicka på “sök plats”, sen får man öppna mappen “platssökning”, och slutligen klicka på förstoringsglaset till den exakta plats man vill välja.
Ser att kartan är en betaversion, den kanske inte alltid fungerar som man vill då? Jag har bara testat ett par gånger.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.