0 353 visningar

4 svar

Två av dagens många fynd, ett känt och ett mlm okänt!

Jan A, Uppsala

6 apr 2014 kl. 14:52

Utlovat måndagsdagsregn gjorde söndagsdagen väl lundturslämpad.
Som utlovat ska jag dock bara visa två fynd.

På barken på en sedan åtskilliga år markvilande, riktigt grov asp, fanns bl.a. detta raggiga, skinnliknande.
Först några äkta utebilder.

0

Jan A, Uppsala

6 apr 2014 kl. 14:54

En bebodd barkbit fick följa med hem och lägga sig på ett 5mmrutpapper.

0

Jan A, Uppsala

6 apr 2014 kl. 14:58

Inte förrän då fick jag syn på en söt svampbagge på/iskinnet,
Endomychus coccineus, Falsk nyckelpiga – på många språk.
Vid nykoll av utebilderna märkte jag att ett ex fastnat redan på den allra första bilden, om det är samma individ eller en annan vet jag inte säkert. Den som nu finns hemma rörde sig alls på flera timmar—men nu springer den piggt omkring i sitt fängelse…
Den läckra ”falska nyckelpigan” är falsk på flera sätt, den leker nyckelpiga för att undgå att bli uppäten – nyckelpigor smakar garanterat mycket illa!

0

Lena M

6 apr 2014 kl. 18:58

Släpp fångarna loss det är vår !

0

Jan A, Uppsala

11 apr 2014 kl. 11:18

Du kan vara lugn, Lena! 
Alla är omsorgsfullt återutsläppta!  Alla, säger jag, därför att det i raggskinnsaspbarkstycket fanns (åtm) två ”vuxna baggar” och tre (fullvuxna?) larver och en puppa av ”den falska nyckelpigan” och dessutom (åtm) en tämligen långsnytig (vuxen) skinnbagge.  Larverna var givetvis också tämligen nyckelpigslika (lika larverna alltså).  Se dålig bild, vad annat att vänta?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone