Jan A, Uppsala
6 apr 2014 kl. 14:52
Utlovat måndagsdagsregn gjorde söndagsdagen väl lundturslämpad.
Som utlovat ska jag dock bara visa två fynd.
På barken på en sedan åtskilliga år markvilande, riktigt grov asp, fanns bl.a. detta raggiga, skinnliknande.
Först några äkta utebilder.
Inte förrän då fick jag syn på en söt svampbagge på/iskinnet,
Endomychus coccineus, Falsk nyckelpiga – på många språk.
Vid nykoll av utebilderna märkte jag att ett ex fastnat redan på den allra första bilden, om det är samma individ eller en annan vet jag inte säkert. Den som nu finns hemma rörde sig alls på flera timmar—men nu springer den piggt omkring i sitt fängelse…
Den läckra ”falska nyckelpigan” är falsk på flera sätt, den leker nyckelpiga för att undgå att bli uppäten – nyckelpigor smakar garanterat mycket illa!
Du kan vara lugn, Lena!
Alla är omsorgsfullt återutsläppta! Alla, säger jag, därför att det i raggskinnsaspbarkstycket fanns (åtm) två ”vuxna baggar” och tre (fullvuxna?) larver och en puppa av ”den falska nyckelpigan” och dessutom (åtm) en tämligen långsnytig (vuxen) skinnbagge. Larverna var givetvis också tämligen nyckelpigslika (lika larverna alltså). Se dålig bild, vad annat att vänta?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.